نگاهی به تاریخچه پله برقی در گذر زمان | قسمت اول

نگاهی به داستان و تاریخچه پله برقی در گذر زمان، معرفی شرکت‌ها، افراد و مخترعین در این حوزه+ بررسی ساختار و عملکرد برخی از پله برقی‌ها

تاریخچه پله برقی

بهار آزادی، کابین نیوزبا نگاهی به داستان و تاریخچه پله برقی در جهان، می‌بینیم که یکی از اولین کاربردهای پله برقی در ساختمان هرم بزرگ مصر در جیزه است. در ساخت این پله، بیش از 2 میلیون مکعب سنگ بر روی تنه درختان گذاشته شده بود. این سنگ‌ها، به آرامی روی پل‌های مصنوعی زمینی که محل ساخت را احاطه کرده بودند به سمت بالا می‌غلتیدند. استفاده مداوم از چرخ‌های غلتشی در زیر وزن حمل شده به یکی از اصول اساسی پله برقی های امروزی تبدیل شد. برای آشنایی بیشتر با پیشینه پله برقی در جهان و تاریخ، تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

پیشینه

پله برقی که امروزه می‌شناسیم در سال 1859 توسط جسی رنو، اهل ماساچوست آمریکا ساخته شد. خلقت او از بخار برای نیرو دادن به تسمه نقاله راه پله استفاده کرد که در زاویه 25 درجه حرکت می کرد(اولین نمونه کار در سال 1895 ساخته شد). اولین پله برقی تجاری “پله‌های متحرک” توسط چارلز سیبرگر در سال 1897 با همکاری شرکت آسانسور Otis ساخته شد. جسی رنو و چارلز سیبرگر هر دو دفاتر تولیدی و اختراعات خود را در سال 1911 به شرکت آسانسور Otis فروختند. مهندسان Otis در دهه 1920 مدل فلزی پایه پله برقی را ایجاد کردند که امروزه طراحی جادوگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه در سراسر جهان از پله برقی استفاده می‌شود. پله برقی‌ها را می‌توان به راحتی در مکان‌هایی که برای راه پله‌های معمولی طراحی شده است نصب کرد و حتی می‌توان از آن‌ها در فضای باز(با محافظ ضد آب کافی) استفاده کرد. پله برقی‌ها اغلب در فروشگاه‌های بزرگ، مراکز خرید، فرودگاه‌ها، هتل‌ها و ساختمان‌های عمومی نصب می‌شوند.

 

تاریخچه پله برقی

18 اسفند 1237(1859): پلکان گرد، توسط ناتان آمس اهل ماساچوست آمریکا اختراع شد.

12 دی 1269(1891): جس رینو، دستگاه بالابر دو پله‌ای را اختراع کرد.

15 اسفند 1269(1891): جورج آ. ویلر دستگاه دو پله‌ای را اختراع کرد.

25 اسفند 1270(1892): آسانسور شیب دار یا همان نقاله بدون انتها، توسط رینو در نیویورک به ثبت رسید.

12 مرداد 1270(1892): آسانسور توسط جورج ویلر اختراع شد.

1274(1896): نسخه‌ای از پله برقی رینو، توسط وی در نیویورک ثبت شد.

30 اردیبهشت 1274(1896): دستگاهی شبیه بالابر پلکانی توسط جورج ویلر بهبود یافت.

1278(1899): سیبرگر اختراع ویلر را خرید و برای کار به شرکت بالابر اوتیس برد.

1279(1900): اولین پله برقی اوتیس برای استفاده عمومی ساخته شد و در نمایشگاه پاریس نصب شد.

1281(1902): شرکت پلکان و نقاله‌های برقی رینو، توسط وی تاسیس شد.

1289(1910): شرکت اوتیس اختراع و نشان تجاری پله برقی را از سیبرگر خرید.

1290(1911): اختراع رینو به شرکت اوتیس فروخته شد.

1300(1921): مهندسان شرکت اوتیس، به سرپرستی دیوید لیندکویست اصلاحاتی را انجام دادند که منجر به اختراع پله‌ برقی‌های فعلی شد.

پیشینه پله برقی

بیشتر بخوانید:

تاریخچه پله برقی در زبان فارسی

واژه پله برقی در زبان فارسی یک واژه عام ساز است و مردم در مواجهه با این پدیده جدید، خود آن را ساخته‌اند. واژه‌های عام ساز تاریخ مشخصی ندارند و در فرایند طبیعی زبان ایجاد می‌شوند و به کار می‌روند.

ناتان آمس 

با بررسی تاریخچه پله برقی، متوجه می‌شوید که ناتان آمس به عنوان اولین مخترع پلکان گرد، یک کاگزار اختراعات بود. البته وی در زمینه اختراعات بسیار فعال بود و توانست چندین دستگاه را به نام خود ثبت کند. سرودن شعر و نویسندگی نیز از دیگر توانایی‌های وی بود. برخی از کتاب‌های آمس شامل “دره دزدان دریایی”، “سنگ دخمه” و “چایلد هارولد” هستند. وی در سال 1239(1860) درگذشت.

با وجود اینکه اختراع پلکان گردان به نام ناتان امس ثبت شد؛ اما وی تلاشی برای بهبود این اختراع انجام نداد. عملکرد این وسیله می‌توانست به صورت آبی یا دستی باشد. در اختراع آمس هیچ اشاره‌ای به ساختار پلکان، مواد اولیه و کارایی آن نشده است.

رینو 

رینو نیز از جمله مخترعانی است که با بررسی تاریخچه پله برقی نامش به چشم می‌خورد. اولین پله برقی که در نمایشگاه کانی ایسلند نیویورک نصب شد، اختراع رینو بود. در یک نمایش دو هفته‌ای، 75 هزار نفر سوار این پله برقی شدند.

دستگاه مذکور دارای شیب 25 متری بود که هیچ پله‌ای نداشت و عملکرد آن به صورت یک تسمه بالارونده بود. یکی از مهمترین ویژگی‌های پله برقی‌های ساخت رینو، استحکام آن‌ها بود. استحکام این پله‌ها در حدی است که هنوز در حال کار هستند. ساختار این پله‌ها از صفحات چوبی است. این نوع پله برقی در متروهای لندن و بوستون همچنان استوار است. ادامه دارد…

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر