بررسی سیستم مدیریت آسانسور(EMS)، ویژگی‌ها و ساختار سیستم

سیستم مدیریت آسانسور توسط شرکت شیندلر و با هدف کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در زمان، طراحی و تولید شده است. با استفاده از این سیستم، زمان انتظار رسیدن کابین و انرژی کاهش می‌یابد. علاوه بر این، EMS مانع از تجمع بیش از حد مسافرین در جلوی درب آسانسور می‌شود.

سیستم مدیریت آسانسور

بهار آزادی، کابین نیوز – در دهه‌های اخیر با افزایش پیچیدگی و بزرگی پروژه‌های ساختمانی در سراسر جهان، نیاز به وجود یک سیستم مرکزی در ساختمان‌ها را دو چندان نموده است. این سیستم، علاوه بر نظارت، مسئولیت کنترل برخی از جنبه‌ها(عملیات) آسانسور را نیز به عهده دارد. بنابراین سیستم مدیریت آسانسور، Elevator Management System(EMS) به نیاز حیاتی و ضروری به ویژه در پروژه‌های بزرگ مانند شهرک‌های بزرگ، مجتمع‌های تجاری بزرگ، پارک‌های فناوری اطلاعات، مترو، بنادر هوایی، پروژه‌های مختلط شامل مراکز تفریحی و مراکز خرید تبدیل شده است. برای آشنایی بیشتر با این فناوری تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سیستم مدیریت آسانسور(EMS) چیست؟

سیستم مدیریت آسانسور توسط شرکت شیندلر و با هدف کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در زمان، طراحی و تولید شده است. با استفاده از این سیستم، زمان انتظار رسیدن کابین و انرژی کاهش می‌یابد. علاوه بر این، EMS مانع از تجمع بیش از حد مسافرین در جلوی درب آسانسور می‌شود. مسافرین می‌توانند در پایانه‌های موجود در لابی‌ها و ورودی‌های آسانسور، از کارت مخصوص متصل به سیستم مدیریت آسانسور برای پیدا کردن مناسب‌ترین آسانسور استفاده کنند. سیستم مدیریت آسانسور(EMS) از سه عنصر نظارت، کنترل و آمار تشکیل شده است. در ادامه به بررسی کامل این سه عنصر می‌پردازیم.

سیستم مدیریت اعزام آسانسور

مهمترین ویژگی‌های سیستم مدیریت آسانسور(EMS)

  • آنالیز و کنترل آسانسور به صورت هوشمند و بر اساس ترافیک
  • کنترل عملکرد هوشمند آسانسور در برابر آتش سوزی
  • کنترل دسترسی افراد به آسانسور
  • ارسال وقوع خطا با sms و Email
  • برنامه ریزی زمان فعال و غیر فعال شدن آسانسور به صورت روزانه و هفتگی
  • امکان فعال و غیر فعال شدن تجهیزات آسانسور
  • مشاهده آمار عملکرد آسانسورها
  • امکان نظارت و مانیتورینگ عملکرد آسانسور
  • امکان تشخیص عیب، برطرف کردن خطا و چک کردن نرم افزار از راه دور(شبکه داخلی، اینترنت، وایرلس)

مانیتورینگ(نظارت)

در سیستم مدیریت آسانسور، تمامی آسانسورها و پله برقی‌ها به صورت گرافیکی شبیه سازی شده و وضعیت آن‌ها در یک صفحه نمایش داده می‌شود. در مانیتورها وضعیت لحظه‌ای آسانسورها و پله برقی‌ها به صورت آنی و لحظه‌ای نمایش داده می‌شود. آسانسورها به ترتیب موقعیت قرارگیری در گروه‌های مختلف نمایش داده می‌شوند.

هنگامی که امکان نمایش همه آسانسورها در یک صفحه تکی وجود نداشته باشد، با مراجعه به صفحات بعدی می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. در حالی که ما مجموعه‌ای‌ از اطلاعات آسانسور را به صورت گرافیکی روی صفحه مشاهده می‌کنیم، وضعیت بقیه گروه‌های آسانسور در صفحات دیگر به شکل جدولی موجود است. وضعیت گرافیکی در سیستم مدیریت آسانسور، موارد زیر را نمایش می‌دهد.

  • موقعیت آسانسور
  • جهت حرکت آسانسور و وضعیت باز و بسته شدن درب
  • تماس‌های ثبت شده آسانسور
  • زمان انتظار

صفحه مانیتورینگ را می‌توان از صفحه مانیتورینگ گرافیکی کاربر پسند به صفحه نظارت سیگنال/عملیات آسانسور تغییر داد. این صفحه بیشتر برای مکانیک‌های آسانسور جهت نظارت بر وضعیت سیگنال‌های مختلف ورودی و خروجی و حالت‌های عملیاتی آسانسورهای ساختمان کاربرد دارد. مکانیک آسانسور می‌تواند با استفاده از EMS، فورا عیوب را شناسایی کند. با استفاده از این سیستم، امکان پیش بینی عیوب جدید حتی پیش از وقوع نیز وجود دارد. در صورت تشخیص عیوب، آسانسور متوقف می‌شود.

نظارت سیستم مدیریت آسانسور

کنترل آسانسور

گزینه های بخش کنترل شامل ارائه دستورات عملیاتی به یک آسانسور یا مجموعه‌ای از آسانسورها است. این دستورات را می‌توان به صورت فوری یا بر اساس زمان ارائه کرد. برخی از دستورات تکی آسانسور شامل موارد زیر است.

  • حالت مراقب
  • حالت مستقل
  • برنامه ریزی برای خاموش کردن آسانسور

دستورات گروهی را می‌توان با سایر سیستم‌های ساختمان ادغام کرد و می‌توان از دستورات مذکور برای کنترل این سیستم‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال، برای روشن یا خاموش کردن سیستم کارت دسترسی آسانسورها، یا ادغام با سیستم اعلام حریق ساختمان. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم کنترل، دکمه‌های تماس ماشین و یا دکمه های تماس سالن است.

می‌توان فقط با یک کلیک، این دکمه‌های تماس ماشین و دکمه‌های تماس سالن را در همه آسانسورها مسدود یا آزاد کرد. البته این کنترل‌ها فقط به پرسنل مجاز تعمیر و نگهداری ساختمان با رمزهای عبور منحصر به فرد داده می‌شود.

آمار

داده‌های قدیمی فوری درباره همه آسانسورهای متصل به EMS به طور مداوم ثبت می‌شوند. تاریخ و زمانی که این داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند را می‌توان در فیلدهای «از» و «به» وارد کرد و سیستم را می‌توان برای به دست آوردن آمارهایی مانند میانگین زمان انتظار رسیدن آسانسور به مقصد اجرا کرد.

این ویژگی می‌تواند به ویژه برای تجزیه و تحلیل توالی رویدادها و وضعیت‌های مختلف ورودی/خروجی که قبل از خرابی آسانسور رخ داده‌اند مفید باشد. همچنین این ویژگی می‌تواند به مکانیک‌های آسانسور کمک کند تا مشکل را به صورت موثر تشخیص داده و برطرف کنند.

معماری سیستم مدیریت آسانسور

معماری سیستم مدیریت آسانسور(EMS) اساسا شامل عناصر زیر است.

  • کامپیوتر و رابط RS 422
  • واحدهای کنترل گروه
  • ماژول رابط آسانسور
  • خاتمه سیگنال ورودی و خروجی

کامپیوتر و رابط RS 422

کامپیوتر مجهز به نرم افزار سیستم مدیریت آسانسور(EMS) در اتاق کنترل یا اتاق سیستم مدیریت ساختمان قرار دارد. این رایانه شخصی به رابط RS 422 واقع در اتاق کنترل از طریق یک قطعه جانبی RS 422 در کارت اتصال(PCI) در رایانه شخصی متصل می‌شود. این رایانه، همراه با رابط RS 422، رابط مالتی پلکس پورت RS 422 را برای کنترل‌گرهای گروه واقع در هر موتورخانه یا مجموعه‌ای از آسانسورها فراهم می‌کند. رابط RS 422 در مدل های مختلف با هشت، 16 یا 32 پورت موجود است. مدل رابط RS 422 را می‌توان بسته به تعداد گروه‌هایی که به سیستم مدیریت آسانسور(EMS) متصل می‌شوند انتخاب کرد.

واحدهای کنترل گروه

به ازای هر گروه متصل به سیستم مدیریت آسانسور، یک گروه از واحدهای کنترل گروهی معمولاً در موتورخانه آسانسور یا از طریق یکی از کنترل‌کننده‌های گروه(در مورد آسانسورهای بدون اتاقک) نصب می‌شوند.

ارتباط بین کنترل‌گر گروه در هر گروه و رابط مبدل RS 422 از طریق جفت‌های پیچ خورده RS 422 است. هر گروه به پورت خاصی از RS 422 متصل می‌شود. TX +/- پورت مبدل RS 422 به RX +/- پورت RS 422 کنترل‌گر گروه متصل می‌شود و بالعکس.

بیشتر بخوانید:

ماژول رابط آسانسور

ماژول رابط آسانسور مهم‌ترین بخش سیستم مدیریت آسانسور است. در این قسمت، انتظار می‌رود سیستم مدیریت آسانسور(EMS)اطلاعات آسانسور را جداگانه بخواند یا وارد کند. این کار را می‌توان با خواندن اطلاعات از لینک سریال هر آسانسور یا با خواندن سیگنال‌های مختلف ورودی و خروجی(I/O) به صورت مجزا از طریق پورت‌های I/O انجام داد. این عملیات در صورتی امکان پذیر است که OEM آسانسور، پروتکل خود را با تامین کنندگان سیستم تعمیر و نگهداری آسانسور به اشتراک بگذارد.

سیگنال های ورودی و خروجی مجزای هر آسانسور، در نقاط پایانی خاتمه می‌یابند. کارت‌های ورودی می‌توانند سیگنال‌ها را از طریق کوپلرهای اپتو بخوانند و از طریق جداسازی الکتریکی سیگنال‌های آسانسور، به سیستم مدیریت آسانسور(EMS) اطمینان حاصل کنند. کارت خروجی سیگنال‌ها را از طریق کنتاکت‌های آزاد بالقوه به آسانسور ارائه می‌کند و مجدداً جداسازی الکتریکی از سیستم به آسانسورها را تضمین می‌کند.

سیستم مدیریت آسانسور(EMS) همچنین دارای کارت کنترلر RS 485 و برد اتوبوس برای ارتباط با کنترل‌گر گروه است. ارتباط با ماژول‌های مختلف رابط آسانسور متصل به هر آسانسور و کنترل‌گر گروه با استفاده از پیوند RS 485 صورت می‌گیرد.

پایان سیگنال ورودی و خروجی

سیگنال‌های ورودی/خروجی در ماژول رابط بالابر خاتمه می‌یابند و ایزوله الکتریکی فوق الذکر را حفظ می‌کنند. سیگنال‌های ورودی مانند شماره طبقه، جهت حرکت، وضعیت آسانسور، وضعیت درب، تماس‌های ثبت‌شده خودرو/سالن و غیره را می‌توان کنترل کرد.

ورودی‌های سایر سیستم‌های ساختمان، مانند آتش‌سوزی، کنترل دسترسی و غیره را نیز می‌توان خواند و متعاقباً برای کنترل عملکرد آسانسور استفاده کرد. به طور مشابه، دستورات ارسالی از سیستم مدیریت آسانسور(EMS) را می‌توان از طریق تابلوهای خروجی به آسانسورها داد.

نتیجه

EMS، قابلیت نظارت و کنترل آسانسورها را دارد. با استفاده از این سیستم، زمان انتظار کابین و انرژی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در آسانسورهای مجهز به این سیستم، حوادث آسانسور نیز کاهش می‌یابد. زیرا EMS می‌تواند خطاها و مشکلات آسانسور را حتی پیش از وقوع تشخیص دهد. همچنین این سیستم، دسترسی افراد به آسانسور را محدود می‌کند که باعث افزایش امنیت ساختمان می‌شود. سیستم های مدیریت آسانسور با قابلیت تجزیه و تحلیل ترافیک، تاثیر مهمی در مدیریت بهینه ترافیک، بهبود عملکرد آسانسور و در نتیجه افزایش رضایت مسافران دارند.

منبع:

https://www.cabin.news/wp-content/uploads/2023/01/English-elevator-journal1111.pdf

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر