آیا زمان تعویض یا مدرنیزه کردن آسانسور شما فرا رسیده است؟

در این مقاله، به بررسی علل و عوامل تعویض و بروزرسانی آسانسور و معرفی بهترین راهکارها وگام‌های اصولی و موثر در نوسازی و ارتقای آسانسور می‌پردازیم.

تعویض یا بروزرسانی آسانسور

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – بسیاری از آسانسورها در ساختمان­‌های مسکونی، تجاری، ادارات، بیمارستان­‌ها و … سال‌ها پیش نصب شده‌­اند و مدت‌هاست که در حال کار هستند. اکثر این آسانسورها به دلیل طول عمر بالا و استهلاک زیاد یا سرویس و نگه­داری نامناسب فرسوده شده و اغلب نیازمند تعمیر هستند. ممکن است شما هم در محل سکونت یا کار خود به عنوان مدیر ساختمان یا رئیس سازمان با شکایت مکرر ساکنین یا همکاران و ارباب رجوع از وضعیت نامناسب و غیر ایمن آسانسور و صرف هزینه‌­های پی­ در ­پی جهت رفع نقص آسانسور مواجه شده‌­اید و یا خودتان از محبوس شدگان در آسانسور به دلیل فرسودگی و خرابی آن بوده‌­اید. چنین مواردی حکایت از فرارسیدن زمان تعویض یا بروزرسانی آسانسور شما دارد. با ما همراه باشید تا شما را با دلایل تعویض یا بروزرسانی آسانسور و مدرنیزه کردن مزایای آن آشنا کنیم.

دلایلی که نشان از تعویض یا بروزرسانی آسانسور دارد

دلایلی که نشان­‌دهنده زمان تعویض یا بروزرسانی آسانسور است به شرح زیر است.

کاهش خدمت رسانی و افت کارآمدی

آیا آسانسور شما در اکثر مواقع “خارج از سرویس” یا اصطلاحاً “خراب” است؟ اگر پاسخ شما مثبت است، این بدان معناست که اکثر قطعات و تجهیزات آسانسور در اثر کارکرد زیاد مستهلک شده و پی­ در­ پی از کار می‌­افتد. این مسئله علاوه بر ایجاد مزاحمت برای ساکنین، می­‌تواند یک خطر جدی برای مسافران باشد.

کاهش خدمت رسانی و افت کارآمدی

عدم هم ترازی کف کابین با طبقات

اگر کابین در آسانسورهای فرسوده و قدیمی در بالا یا پایین طبقه متوقف می‌­شود، می‌­تواند باعث خطرات جدی شود. از دلایل چنین موردی، می­‌توان به فرسودگی و خرابی ترمز الکترومکانیکی موتور آسانسور اشاره کرد. فرسودگی و تخریب ترمزها، تأثیر بسیار زیادی در ایمنی آسانسور دارد و لازم است در صورت مشاهده چنین مواردی، در اسرع وقت نسبت به تعمیر یا تعویض ترمزها اقدام نمود.

عدم هم ترازی کف کابین با طبقات

فرسودگی درب­‌های طبقات

اگر کابین شما فاقد درب است، یا در درب‌­های طبقات مواردی از جمله دفرمگی، افزایش فاصله بین پنل­‌ها، لقی لته­‌ها، سر و صدای زیاد، عدم بسته شدن درب، برخورد و تماس لته‌­ها با یکدیگر، عدم قفل شدن درب، جا نخوردن قفل درب در محل مخصوص، باز نشدن قفل با کلید یا موارد مشابه دیگر مشاهده می­‌کنید، هرچه سریع‌تر نسبت به ایمن سازی آن اقدام نمایید. بیشترین حوادث آسانسور ناشی از اختلال در عملکرد صحیح درب و قفل آن است.

موارد دیگری از جمله عدم کارایی سیستم ایمنی، لرزش کابین، نقص در شاسی‌­های احضار و … که موجب بروز اختلال در سرویس‌دهی آسانسور می‌­شود نیز دلالت بر لزوم بروزرسانی و اصلاح سیستم آسانسور دارد.

بیشتر بخوانید:

حال چه باید کرد؟

  • نخستین گام در تعویض یا بروزرسانی آسانسورهای فرسوده، برنامه‌­ریزی در خصوص زمان انجام این تعمیرات است تا کمترین زحمت متوجه ساکنین و افراد مسن یا بیمار شود. لذا لازم است تا اطلاع رسانی لازم به ساکنین انجام شود و با اجماع عمومی، بهترین زمان ممکن برای تعمیرات تعیین شود.
  • گام بعدی بازسازی آسانسور، انتخاب پیمانکار خبره و متخصص جهت انجام تعمیرات و بروزرسانی است. چنان­چه این گزینه به درستی انجام شود، بخش مهمی از راه را رفته‌­اید. چرا که پیمانکار واجد شرایط با بررسی وضعیت موجود و نیازهای پیش روی ساختمان و ساکنین آن، ضمن انتخاب قطعات مناسب می‌­تواند در ارائه آسانسوری با کارایی مطلوب و پاسخ به نیازهای ساکنین راهگشا باشد.
  • توجه به موضوع انرژی و کاهش هزینه­‌های آن، از جمله مواردی است که باید در بازسازی یا تعویض آسانسور مدنظر قرار گیرد. جایگزینی تابلوهای فرمان مجهز به سیستم درایو با تابلوهای قدیمی در کاهش مصرف برق و هزینه‌­های انرژی بسیار مؤثر است.
  • قطعات ایمنی آسانسور از جمله قفل درب­‌ها و ترمز ایمنی آن باید دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد یا گواهینامه­‌های معتبر بین‌­المللی باشند. لذا توجه به انتخاب قطعات ایمنی با مشخصه ذکر شده، در زمان تعویض یا بازسازی آسانسور بسیار ضروری است.

ارتقای آسانسور

آیا پس از تعویض یا بروزرسانی آسانسور، کار تمام است؟

قطعاً پس از بازسازی یا تعویض آسانسور، کار ما تمام نشده و تازه آغاز راه است. چراکه حفظ وضعیت جدید آسانسور و جلوگیری از استهلاک و فرسودگی زودرس و به دنبال آن، تحمیل هزینه­‌های مجدد نیاز به سرویس و نگه­داری از آسانسور دارد و لازم است تا آسانسور به صورت دوره‌­ای تحت پوشش خدمات سرویس و نگه­داری باشد.

همچنین علاوه بر سرویس و نگه­داری، از طریق بازرسی­‌های دوره‌­ای سالیانه نیز بسیاری از مشکلات و نواقص احتمالی قبل از وخیم شدن و ایجاد هزینه­‌های سنگین قابل شناسایی و پیشگیری خواهد بود.

نوسازی آسانسور

کلام آخر 

آسانسور در دنیای امروز وسیله­‌ای پرکاربرد و ضروری در برج­‌ها و ساختمان­‌ها است. اما برای استفاده و نگه­داری آن باید هوشمندانه عمل کرد و با مدیریت درست، بهره­‌وری آسانسور را بالا برده و هزینه­‌های مربوط به آن مانند تعمیرات، برق و … را کاهش داد. زمانی که آسانسور دچار مشکل می­‌شود، لزوماً نیاز به تعویض آن نیست و می­‌توان با بازسازی و نوسازی آسانسور، سرعت، کارایی و ایمنی آن را بهبود بخشید. این روند به افراد مجربی نیاز دارد تا به درستی و با کمترین هزینه انجام شود. در این مقاله با دلایل و چگونگی بازسازی و بروزرسانی آسانسور بیشتر آشنایی پیدا کردید و امید است که با آگاهی کافی اقدام به این کار کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر