حفاظت از فضای خالی واقع در زیر کابین و وزنه تعادل(الزامات چاهک معلق) مطابق با استاندارد

در برخی آسانسورها ممکن است کف چاهک بر روی سایر بخش­‌های ساختمان قرار گرفته و فضای زیر چاهک در دسترس اشخاص باشد. به این نوع طراحی، آسانسور “چاهک معلق” یا “چاه معلق” اطلاق می­‌شود. در این مطلب قصد داریم درمورد الزامات چاهک معلق به بحث بپردازیم. 

الزامات چاهک معلق آسانسور

یونس نجف نیا، کابین نیوز – معمولاً موقعیت قرارگیری چاه آسانسور در ساختمان‌­های کوتاه و میان مرتبه به­ گونه­‌ای است که آسانسور به تمامی طبقات سرویس دهی نماید. در این حالت چاهک آسانسور(Pit) در پایین­‌ترین سطح ساختمان قرار خواهد گرفت. اما در برخی ساختمان‌­ها، ممکن است آسانسور تمامی طبقات ساختمان را پوشش ندهد و از پایین‌­ترین طبقه شروع نشود و بسته به نوع و طراحی ساختمان، صرفاً به طبقات مشخصی در بالای پایین­‌ترین توقف خدمات دهد. در چنین شرایطی، کف چاهک آسانسور بر روی سایر بخش­‌های ساختمان قرار می­‌گیرد و فضای زیر چاهک در دسترس اشخاص خواهد بود. اصطلاحاً به این نوع طراحی، آسانسور “چاهک معلق” یا “چاه معلق” اطلاق می­‌شود. در این مطلب قصد داریم درمورد الزامات چاهک معلق به بحث بپردازیم.

فرض نمایید طناب‌­های فولادی آسانسور که به کابین و وزنه تعادل آسانسور متصل هستند و از روی فلکه کششی موتور عبور می­‌کنند، دچار گسیختگی شوند. در این شرایط کابین و وزنه تعادل رها می­‌شوند و ترمز الکترومکانیکی موتور دیگر نقشی در نگهداری کابین و وزنه تعادل نخواهد داشت.

  • مطابق بند 0-1-2-2 از استاندارد ملی ایران به شماره 1-6303 تجدیدنظر اول، اشخاصی که ایمنی آن‌­ها باید تأمین شود عبارتند از:

الف- استفاده کنندگان

ب- بازرسان و کارکنان تعمیر و نگهداری

پ- اشخاص خارج از چاه آسانسور، موتورخانه و اتاق فلکه(در صورت وجود)

  • مطابق بند 0-1-2-3 از استاندارد ملی ایران به شماره 1-6303 تجدیدنظر اول، اجزائی که ایمنی آن­‌ها باید تأمین شود عبارتند از:

الف- بارهای داخل کابین(مسافرین و کالاها)

ب- تجهیزات آسانسور

پ- ساختمان محل نصب آسانسور

به منظور تأمین ایمنی مسافرین و بارهای داخل کابین، کابین باید همیشه مجهز به ترمز ایمنی(پاراشوت) باشد. لذا در صورت گسیختگی سیم­ بکسل­‌های آسانسور، کابین رها شده توسط ترمز ایمنی آن متوقف خواهد شد. اما سقوط وزنه تعادل و برخورد آن به کف چاهک، حوادث ناگوار و خسارت‌­های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

الزامات استانداردی چاهک معلق آسانسور

در استاندارد ملی ایران به شماره 1-6303 تجدیدنظر اول، الزاماتی برای آسانسورهای با چاهک معلق پیش ­بینی شده است.

  • مطابق بند 5-5 چنانچه فضای زیر چاهک آسانسور در دسترس اشخاص قرار داشته باشد، کف چاهک باید تحمل حداقل نیروی 5000 نیوتن بر متر مربع را داشته باشد و همچنین:

الف- ستونی صلب و محکم در زیر ضربه‌­گیر وزنه تعادل، به زمین وصل شود، یا

ب- وزنه تعادل به ترمز ایمنی مجهز باشد.

همانطور که در بند فوق مشاهده می‌­شود، شرط لازم آن، تأمین مقاومت 5000 نیوتن بر متر مربع برای کف چاهک معلق و شرط کافی آن، تأمین یکی از موارد الف یا ب است. با تأمین الزامات فوق، اگر برای وزنه تعادل پاراشوت تعبیه شود، وزنه تعادل نیز مانند کابین در صورت رها شدن، توسط پاراشوت متوقف خواهد شد و اگر به­‌جای پاراشوت، ستونی صلب و محکم زیر وزنه تعادل نصب و به زمین متصل شود، در صورت برخورد قاب وزنه­‌ی رها شده به آن، نیروی ناشی از این برخورد به زمین منتقل خواهد شد و از وارد آمدن آسیب به ساختمان و کف چاهک جلوگیری می­‌شود.

نکات استاندارد چاهک معلق آسانسور

نکته 1: همواره توصیه استاندارد بر این است که چاه‌­های آسانسور ترجیحاً نباید در بالای مکان­‌های در دسترس افراد قرار داشته باشند.

نکته 2: در خصوص چگونگی احراز مقاومت چاهک و لزوم ارائه تأییدیه برای آن، ابهاماتی به وجود دارد که در بخش “پرسش‌­های متداول سامانه مدیریت بازرسی آسانسور” به این ابهامات پاسخ داده شده است.

نکات استاندارد چاهک معلق

نکات استاندارد

مطابق پاسخ­‌های ارائه شده فوق، با توجه به این­که در ذیل گواهینامه‌­های بازرسی صادره از سوی شرکت­‌های بازرسی، ذکر می­‌شود که “این گواهینامه شامل تأییدیه سازه آسانسور(موتورخانه، دیواره­‌های چاه، چاهک، سقف چاه و غیره) نیست” و همچنین با توجه به جانمایی آسانسور در نقشه­‌های تأیید شده توسط مهندسین ناظر، احراز این مقاومت و ارائه تأییدیه برای آن موضوعیت ندارد.

نکته 3: در صورت تعبیه و نصب ستون صلب زیر ضربه‌­گیر وزنه تعادل، ممکن است اجراء یک ستون یکپارچه میسر نباشد. در این صورت لازم است تا اجزاء ستون صلب زیر ضربه­‌گیر وزنه تعادل، به یکدیگر متصل شوند و تا زمین امتداد یابد.

نکته 3

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر