پارک پلیت آسانسور، قطعه‌ای کاربردی و ضروری در آسانسورهای روملس

آسانسورهای گیربکس­‌دار با آسانسورهای گیرلس و روملس در قطعات به کار رفته در آن­‌ها تفاوت­‌هایی دارند که یکی از این قطعات، پارک پلیت آسانسور(Park Plate) است. در این مقاله با این قطعه، کاربرد و نکات نصب آن در آسانسورهای روملس آشنا می‌شوید.

پارک پلیت آسانسور

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – امروزه به دلیل صرفه‌­جویی در مصرف انرژی و کاهش ارتفاع چاه آسانسور و حذف موتورخانه آسانسور در ساختمان­‌ها، آسانسورهای گیربکس‌­دار جای خود را به آسانسورهای گیرلس و روملس داده‌­اند. البته آسانسورهای گیربکس­‌دار با آسانسورهای گیرلس و روملس در قطعات به کار رفته در آن­‌ها تفاوت­‌هایی دارند که یکی از این قطعات، پارک پلیت آسانسور(Park Plate) است. در این مقاله قصد داریم شما را با قطعه ضروری پارک پلیت، کاربرد آن و نکاتی که باید در هنگام نصب آن در آسانسورهای روملس رعایت شود، بیشتر آشنا کنیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پارک پلیت آسانسور چیست و کارایی آن چگونه است؟

موتورخانه آسانسور فضایی است که سیستم محرکه آسانسور(موتورگیربکس یا موتور گیرلس)، تابلوی فرمان و تجهیزات کنترلی در آن جای داده می­‌شوند. در آسانسورهای روملس(بدون موتورخانه)، با حذف موتورخانه، سیستم محرکه(موتور گیرلس) به داخل چاه آسانسور منتقل می­‌شود. یکی از چالش­‌هایی که در آسانسورهای روملس با آن روبرو هستیم، دسترسی، بازدید و سرویس موتور و ماشین‌­آلات داخل چاه است.

مطابق استاندارد، روش­‌های متعددی جهت دسترسی به ماشین­‌آلات داخل چاه تعریف شده است. یکی از این روش‌­ها، دسترسی به ماشین‌­آلات داخل چاه از طریق سقف کابین است. در غیاب موتورخانه فیزیکی، لازم است تا فضایی ایمن و مطمئن برای تعمیرکاران و سرویس­کاران جهت سرویس و تعمیرات موتور در چاه آسانسور ایجاد نمود.

پارک پلیت(Park Plate) قطعه‌­ای است در آسانسورهای روملس، جهت ثابت و بی­‌حرکت کردن کابین و جلوگیری از هرگونه حرکت ناخواسته آن در زمان سرویس و تعمیرات. در واقع این قطعه از دو بخش Fixing Plate و Park Plate تشکیل شده است. Park Plate  بر روی کابین و Fixing Plate  بر روی ریل راهنما نصب می‌­شود. با فعال شدن این مکانیزم و درگیر شدن Park Plate در صفحه Fixing Plate، کابین به­ صورت مکانیکی ثابت و بی­‌حرکت می­‌شود. به ­گونه­‌ای که مانع حرکت کابین به سمت بالا یا پایین می­‌شود و به این ترتیب یک موتورخانه موقت و ایمن ایجاد می‌­شود. به همین دلیل استفاده از پارک پلیت در آسانسورهای بدون موتورخانه با روش دسترسی به ماشین‌­آلات از طریق سقف کابین، بسیار ضروری است.

بنابراین مهم‌­ترین کارایی پارک پلیت در آسانسورهای روملس عبارت است از قفل کردن کابین به ریل آسانسور جهت جلوگیری از وقوع حادثه در حین تعمیر و سرویس آسانسور.

اجزای تشکیل‌­دهنده پارک پلیت آسانسور

همان­طور که قبلاً توضیح داده شد، پارک پلیت از دو جزء متحرک و ثابت تشکیل شده است. جزء ثابت که جنس آن از ورقه فلزی بسیار مقاوم است، بر روی ریل نصب می­‌شود. ضخامت این ورقه بین 5 تا 7 میلی­متر بوده و یک حفره به قطر 30 الی 50 میلی‌­متری، جهت اتصال به جزء متحرک، روی آن تعبیه شده است. جزء متحرک روی یوک کابین متصل می­‌شود که دارای یک شفت متحرک بوده و قطر آن متناسب با قطر حفره جزء ثابت است. همچنین این قطعه مجهز به میکروسوئیچ ایمنی است که در صورت فعال شدن آن، سری استپ یا مدار ایمنی آسانسور قطع می­‌شود.

قطعات تشکیل دهنده پارک پلیت

 

بیشتر بخوانید:

رعایت نکات ایمنی و استاندارد در هنگام نصب پارک پلیت

در هنگام نصب صحیح پارک پلیت آسانسور، باید حتماً یک سری نکات ایمنی و استانداردهای بین­‌المللی رعایت شوند که در ادامه به آن­‌ها پرداخته­‌ایم.

  • پارک پلیت باید به گونه‌­ای نصب شود که پس از قفل کردن کابین به ریل راهنما، فاصله آزاد سقف کابین تا پایین‌­ترین قسمت زیر سقف چاه آسانسور، حداقل 180 سانتی­‌متر باشد. این فاصله به این دلیل باید رعایت شود تا تردد سرویس­کار برای تعمیر و سرویس آسانسور با ایمنی صورت پذیرد.
  • پارک پلیت باید به گونه‌­ای طراحی شود تا بتواند کابین آسانسور را با حداکثر ظرفیت آن، متوقف و ثابت نگه دارد.
  • فعال کردن پارک پلیت باید به صورت دستی یا خودکار(اتوماتیک) انجام شود.
  • در نصب پارک پلیت حتماً باید از میکروسوئیچ ایمنی استفاده شود تا پس از قفل کردن کابین، سری ایمنی را قطع کند.
  • در حالت فعال بودن پارک پلیت، در صورت لزوم، باید امکان خروج اضطراری و ترک سقف کابین از طریق درب طبقه یا دریچه خروج اضطراری میسر باشد.
  • طراحی پارک پلیت باید به­‌گونه‌­ای باشد که از فعال شدن ناخواسته آن جلوگیری شود. برای این منظور، بدنه پارک پلیت باید دارای یک شیار باشد تا ضامن با دسته پارک پلیت در آن قفل شود. همچنین یکی از کارکردهای میکروسویچ پارک پلیت این است که اگر به هر دلیلی ضامن از شیار خود خارج شود، جهت جلوگیری از عملکرد ناخواسته و برخورد شفت آن با تجهیزات ثابت چاه، مدار ایمنی را قطع و آسانسور را متوقف کند.
  • باید بتوان تمامی درب­‌های دسترسی به چاه را توسط کلید باز کرد. البته بایستی همه آن­‌ها توسط وسیله برقی ایمنی کنترل شوند تا از حرکات اضافه آسانسور جلوگیری شود.
  • در کابین­‌های بزرگ و با ظرفیت بالا، نصب دو دستگاه پارک پلیت توصیه می‌­شود.
  • توصیه می‌­شود پارک پلیت از سازندگان معتبر تهیه و خریداری شود.

رعایت نکات ایمنی و استاندارد در هنگام نصب پارک پلیت

جمع‌­بندی

آسانسورها از قطعات زیادی ساخته شده‌­اند که هرکدام از آن­‌ها در راه‌­اندازی، حرکت و ایمنی آسانسور، نقش مهم و بسزایی را ایفا می‌­کنند. همان­طور که در این مقاله گفته شد، پارک پلیت یکی از مهم‌­ترین و ضروری‌­ترین قطعات ایمنی در آسانسورهای روملس است. چرا که وظیفه ثابت و بی­‌حرکت کردن کابین و ایجاد یک موتورخانه فرضی در آسانسورهای بدون موتورخانه را برعهده داشته و به سرویس­کاران آسانسور اجازه می­دهد تا در حین سرویس و تنظیم موتور، کابین را قفل کرده و مانع از حرکت آن شوند. لازم به ذکر است که باید حتماً پارک پلیت را متناسب با هر آسانسور تهیه و نصب کرد تا کارایی مطلوب و درستی داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر