الزامات فضای بالاسری هنگام قرارگیری وزنه تعادل بر روی ضربه‌گیر(های) کاملاً فشرده

بررسی الزامات فضای بالاسری هنگام قرارگیری وزنه تعادل بر روی ضربه‌گیر(های) کاملاً فشرده مطابق با استاندارد ملی ایران

الزامات فضای بالاسری آسانسور

یونس نجف نیا، کابین نیوز – فضای بالاسری یا هِدروم یا اورهد، قسمتی از فضای چاه آسانسور است که بین کف بالاترین طبقه­‌ی توقف آسانسور تا زیر سقف چاه قرار دارد. از آن­جا که پرسنل فنی و بازرسین جهت بخشی از عملیات تعمیر و نگهداری و بازرسی، بر روی سقف کابین قرار می‌­گیرند، لذا لازم است تا ایمنی این افراد تأمین شود. ورود کابین به فضای بالاسری نیز به مانند چاهک، مجاز نیست. هنگامی ­که وزنه تعادل بر روی ضربه­‌گیر کاملاً فشرده قرار گیرد، کابین در بالاترین حد حرکت خود خواهد بود. در این حالت استاندارد ملی ایران به شماره 1-6303 تجدیدنظر اول، الزامات فضای بالاسری هنگام قرارگیری وزنه تعادل بر روی ضربه‌گیر(های) کاملا فشرده را تعیین نموده است. این موارد به‌­منظور تأمین ایمنی افراد و آسانسور تعیین شده است.

  • مطابق بند 5-7-1-1 وقتی وزنه تعادل روی ضربه­‌گیر فشرده شده قرار گیرد، چهار وضعیت زیر باید به­ صورت همزمان برقرار باشند:

الف- طول ریل­‌های راهنمای کابین باید حرکت آن را به مقدار اضافی حداقل برابر با الزامات 1 بر حسب متر تأمین نماید؛

ب- فاصله عمودی آزاد بین بالاترین نقطه از سطح سقف کابین که ابعاد آن مطابق با بند 8-13-2 است(به­‌جز مناطق مربوط به بند 5-7-1-1-پ) و پایین‌­ترین نقطه متناظر سقف چاه(شامل تیرک­‌ها و اجزای مستقر در زیر سقف چاه) که در تصویر هندسی سقف کابین بر زیر سقف چاه قرار گرفته باید حداقل با الزامات 2 بر حسب متر باشد؛

پ- فاصله آزاد عمودی بین پایین‌­ترین نقطه سقف چاه و:

  1. بالاترین قسمت­‌های تجهیزات نصب شده بر روی سقف کابین به‌­جز آن­‌هایی که در ردیف 2 در زیر ذکر گردیده، باید حداقل الزامات 11 بر حسب متر باشد؛
  2. بالاترین قسمت کفشک­‌های لغزشی یا کفشک­‌های غلتکی، اتصالات طناب­‌های فولادی، سردر و یا قطعات درهای کشویی عمودی، باید حداقل برابر الزامات 22بر حسب متر باشد؛

ت- در بالای سقف کابین باید فضای کافی برای جا دادن مکعبی فرضی به ابعاد حداقل 0/5m * 0/6m * 0/8m روی یکی از وجوه آن، موجود باشد. برای آسانسورهای با سیستم طناب بندی مستقیم(یک به یک) طناب­‌های فولادی آویز و متعلقات آن­‌ها می­‌توانند در این فضا قرار گیرند، به شرط آن­که فاصله خط مرکزی هیچ طناب فولادی از یکی از سطوح عمودی مکعب بیشتر از 0/15 متر نشود.

نکته 1: عبارت “ضربه­‌گیر فشرده شده” در ضربه‌­گیرهای با مشخصه غیرخطی(مثلاً ضربه­‌گیر پلی اورتان) به معنای فشردگی %90 ارتفاع ضربه‌­گیر نصب شده است. همچنین میزان فشردگی در ضربه­‌گیرهای مستهلک کننده انرژی(هیدرولیکی) بر روی پلاک آن ذکر می­‌شود(Stroke).

نکته 2: پارامتر نکته 21 بیان­گر نصف فاصله توقف در اثر شدت جاذبه زمین هنگامی که آسانسور با %115 سرعت نامی به سمت بالا حرکت می‌­کند است:   که حاصل آن به مقدار نکته 22 گرد شده است.

نکته 3: در هر نقطه از سقف کابین که فضای مفیدی به مساحت حداقل 0/12 متر مربع وجود داشته باشد، به‌­طوری که کوچک­‌ترین ضلع آن حداقل 25 سانتی­‌متر باشد، فاصله عمودی آزاد نکته 3 بر حسب متر(بند 5-7-1-1-ب) باید تأمین شود.

نکته 4: با توجه به پاسخ‌­های ارائه شده در بخش “پرسش‌­های متداول سامانه بازرسی آسانسور”، چنانچه عرض یوک کابین بیش از 35 سانتی­‌متر باشد، لازم است تا روی یوک مسطح شود و شرایط چهارگانه استاندارد با در نظر گرفتن سطح روی یوک به عنوان سقف کابین مورد بررسی قرارگیرد. همچنین اگر عرض یوک بزرگ‌­تر یا مساوی 25 سانتی­‌متر باشد و همزمان سطح یوک نیز با ورق یا روش مشابه دیگری همسطح شده باشد، در صورت تأمین فضای مفیدی به مساحت حداقل 0/12 متر مربع، به دلیل ایجاد سطح مفید برای ایستادن، لازم است تا فاصله عمودی آزاد نکته 4 بر حسب متر(بند 5-7-1-1-ب) تأمین شود.

نکته 41

نکته 42

نکته 5: اندازه‌­گیری فاصله آزاد عمودی نکته 5 بر حسب متر بین پایین‌­ترین نقطه سقف چاه و بالاترین قسمت­‌های تجهیزات نصب شده بر روی سقف کابین، از روی نرده روی کابین یا جعبه رویزیون یا تجهیزات مشابه دیگر انجام می­‌شود و کفشک­‌های لغزشی یا کفشک­‌های غلتکی، اتصالات طناب­‌های فولادی، سردر و یا قطعات درهای کشویی عمودی را شامل نمی­‌شود.

نکته 6: نفوذ طناب­‌های فولادی آویز و متعلقات آن­‌ها در فضای مکعب فرضی جان پناه روی کابین(مطابق بند 5-7-1-1-ت)، تنها برای آسانسورهای با سیستم طناب بندی مستقیم(یک به یک) مجاز است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر