الزامات نصب نردبان در آسانسور جهت دسترسی ایمن به فضاهای ماشین آلات و فلکه‌ها

در این مطلب می‌توانید با کلیه الزامات نصب نردبان در آسانسور جهت دسترسی ایمن به فضاهای ماشین آلات و فلکه‌هاُ مطابق با استاتدارد ملی ایران آشنا شوید.

الزامات نصب نردبان در آسانسور

یونس نجف نیا، کابین نیوز – در استاندارد ملی ایران به شماره 1-6303 تجدیدنظر اول، بر ایمنی در دسترسی به فضاهای ماشین ­آلات و فلکه­‌ها و موتورخانه تأکید شده است. عموماً دسترسی به این فضاها از طریق راه ­پله انجام می‌­شود. اما ممکن است در برخی موارد جهت دسترسی به این فضاها، مجبور به نصب نردبان شویم. در صورت نصب نردبان، لازم است تا الزامات نصب نردبان در آسانسور، مطابق با استاندارد ملی ایران تأمین شود.

  • مطابق بند 6-2-2 دسترسی ایمن افراد به فضاهای ماشین ­آلات و فلکه‌­ها باید تأمین شود. ترجیحاً این دسترسی باید از طریق راه ­پله صورت گیرد. در صورت عدم امکان نصب راه ­پله، می‌­توان از نردبانی که الزامات زیر را برآورده کند، استفاده نمود:

الف- برای دسترسی به فضاهای ماشین­ آلات و فلکه­‌ها، ارتفاع نردبان از بالاترین سطح دسترسی به ­وسیله راه ­پله نباید بیش از 4 متر باشد؛

ب- نردبان باید به ­گونه­‌ای در محل دسترسی بسته شود که برداشتن آن ممکن نباشد؛

پ- نردبان­‌هایی که ارتفاعشان بیش از 1/5 متر است، هنگامی­ که در موقعیت دسترسی قرار می‌­گیرند، باید نسبت به افق زاویه‌­ای در حدود °65 تا ° 75 داشته و امکان سرخوردن و برگشتن آن­‌ها وجود نداشته باشد؛

ت- عرض مفید نردبان حداقل 0/35 متر و عمق هر پله آن نباید از 25 میلی­متر کمتر باشد. در صورتی که از نردبان قائم استفاده می‌­شود، باید حداقل فاصله بین پله­‌ها و دیوار پشت نردبان 0/15 متر باشد. پله‌­ها باید تحمل بار 1500 نیوتن طراحی شوند؛

ث- در مجاورت بالاترین پله‌­های نردبان باید حداقل یک دستگیره با دسترسی آسان وجود داشته باشد؛

ج- در محدوده افقی 1/5 متری اطراف نردبان، باید امکان سقوط افراد بیش از ارتفاع نردبان وجود نداشته باشد.

نکته 1: حداکثر ارتفاع نردبان دسترسی، 4 متر است و برای ارتفاع بیش از 4 متر، دسترسی از طریق نردبان مجاز نیست و باید راه ­پله تعبیه شود.

نکته 2: نردبان باید به صورت دائمی نصب شود و استفاده از نردبان موقت مجاز نیست.

نکته 3: چنانچه ارتفاع نردبان حداکثر 1/5 متر باشد، می­‌توان آن را به صورت قائم نصب نمود. در این حالت رعایت حداقل فاصله 15 سانتی­متری بین پله نردبان تا دیوار حائز اهمیت است. چرا که حداقل نیمی از کف پا به ­صورت ایمن بر روی پله قرار گیرد و بالا رفتن از نردبان به سهولت و ایمنی انجام شود.

نکته 4: هر پله باید تحمل وزن دو نفر(هر نفر 75 کیلوگرم) را داشته باشد.

نکته 5: جهت سهولت و ایمنی در بالا آمدن از نردبان، لازم است تا یک دستگیره در انتهای نردبان تعبیه و امتداد یابد(به عنوان نمونه مشابه نردبان استخری).

الزامات نصب نردبان در آسانسور

 

نکته 6: لازم است تا نردبان در محلی قرار گیرد که در شعاع حداقل 1/5 متری اطراف آن، امکان سقوط افراد بیش از ارتفاع نردبان وجود نداشته باشد(مثلاً حداقل 1/5 متری از لبه ساختمان فاصله داشته باشد).

نکته 7: اگر ارتفاع نردبان بیش از 1/5 متر باشد، باید با زاویه‌­ای در حدود °65 تا ° 75 نصب شود و امکان سرخوردن و برگشتن آن وجود نداشته باشد. چنانچه رابطه b=3a برقرار باشد، زاویه نصب حدود ° 75 خواهد بود.

الزامات نصب نردبان در آسانسور

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر