شیر هیدرولیکی بلین، کارکرد و انواع آن در آسانسورهای هیدرولیکی

شیرهای کنترل هیدرولیک توسط شرکت‌های مختلفی در دنیا عرضه می‌شوند. شیر هیدرولیکی آسانسور بلین، یکی از باکیفیت‌ترین شیرهای هیدرولیکی در دنیا است.

شیر هیدرولیکی آسانسور بلین

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – در آسانسورهای هیدرولیکی، کنترل درست جریان و فشار روغن از اهمیت بالایی برخوردار است. پاوریونیت تأمین قدرت و کنترل آسانسورهای هیدرولیکی را بر عهده دارد. شیر هیدرولیکی بخشی از پاوریونیت بوده که وظیفه آن کنترل جریان روغن است. به همین دلیل مهم‌ترین بخش در قطعات آسانسور هیدرولیک را می‌توان شیر هیدرولیکی(شیر کنترل) دانست. این شیر کنترل جریان روغن، مسیر رفت و برگشت سیال را تحت کنترل دارد. مرغوبیت، کیفیت و قابلیت‌های شیر کنترل به طور مستقیم بر روی عملکرد آسانسور تأثیرگذار است. شیرهای کنترل هیدرولیک توسط شرکت‌های مختلفی در دنیا عرضه می‌شوند. شیر هیدرولیکی آسانسور بلین، یکی از باکیفیت‌ترین شیرهای هیدرولیکی در دنیا است.
شرکت بلین، محصولات بسیار زیادی تولید می‌کند. شیرهای هیدرولیکی شرکت بلین را می‌توان از باکیفیت‌ترین، دقیق‌ترین و قابل اطمینا‌ن‌ترین محصولات این شرکت دانست. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع شیرهای هیدرولیکی شرکت بلین آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

چگونگی عملکرد شیر هیدرولیکی آسانسور

شیر هیدرولیکی آسانسور با استفاده از مجموعه قطعاتی به نام سولنوئید عمل می‌کند. این مجموعه با استفاده از بوبین، جریان الکتریکی را به یک میدان مغناطیسی تبدیل می‌کند. زمانی که جریان برق برقرار می‌شود، یک حالت آهنربایی فعال شده که باعث باز و بسته شدن عامل انسداد مجرای عبور روغن می‌شود. به این ترتیب روغن هیدرولیک اجازه عبور پیدا کرده یا برعکس جریان آن پشت شیر متوقف می‌شود.
عملکرد شیر هیدرولیکی آسانسور به این صورت است که در لحظه شروع کار آسانسور، روغن از ورودی شیر آسانسور به زیر جک انتقال داده شده و باعث حرکت جک به سمت بالا می‌شود. هنگامی که موتور خاموش می‌شود، قفل کنی در داخل شیر آسانسور وجود دارد که باعث قفل شدن مسیر برگشت روغن و جلوگیری از تخلیه بی‌مورد روغن می‌شود. پایین آمدن کابین نیز به این صورت است که با اعمال جریان الکتریکی، شیر کنترل باز شده و جک تحت سنگینی بار به سمت پایین می‌آید. در زمان قطعی برق نیز در شیرهای کنترل آسانسور، یک پیچ دستی تعبیه شده است که با استفاده از آن می‌توان مسیر خروج روغن از جک را باز کرده و کابین را پایین آورد.

اهمیت استفاده از شیر هیدرولیکی آسانسور بلین

شیر هیدرولیکی آسانسور بلین از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین شیرهای آسانسور و بالابر در دنیا و ایران به شمار رفته و در اکثر آسانسورهای هیدرولیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه شیر هیدرولیکی از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا باید از برند مناسب و با کیفیت استفاده شود. شیر بلین علاوه بر تنظیم جهت و جریان آسانسور، تأثیر زیادی در کیفیت حرکت آن دارد. چرا که نقش ضربه‌گیر را در آسانسورها ایفا کرده و در انتهای کورس از ضربه زدن جلوگیری کرده و باعث حرکت نرم کابین می‌شود. علاوه بر کیفیت حرکت، ایمنی در سیستم‌های آسانسوری با استفاده از شیر هیدرولیک بلین، چند برابر می‌شود.

انواع شیرهای هیدرولیک بلین

شرکت بلین شیرهای کنترل مخصوص آسانسور را در سه گروه شیر مکانیکی، الکترونیک و 3VF ارائه می‌کند. شیرهای مکانیکی بیشترین کاربرد را دارند و در دو سری KV و EV عرضه می‌شوند.

شیرهای بلین خانواده KV

به صورت کلی شیرهای خانواده KV شرکت بلین، برای بالابرها و آسانسورهای خانگی کوچک طراحی شده‌اند. این گروه، از مدل تک بوبین ساده تا سه بوبین (کامل‌ترین) همگی در سایز یک دوم اینچ ارائه شده و برای دستگاه‌هایی با سرعت حداکثر 0.16 متر بر ثانیه قابل استفاده هستند. انواع شیرهای خانواده KV در زیر شرح داده شده‌اند.

شیر بلین تک بوبین(KV1P)

شیر بلین تک بوبین یک شیر کنترل کوچک، ساده و کاربردی است که در انواع بالابرهای کوچک عملکرد خوبی دارد. این مدل شیر با یک سولنوئید عمل کرده و عملکرد تک سرعته دارد. این شیر به یک مانومتر، شیر دستی اضطراری و پیچ‌های تنظیم مربوطه مجهز شده است. مزیت این نوع شیر در این است که شروع حرکت در جهت بالا و پایین و توقف در جهت پایین نرم است. تنها نقطه ضعف آن، توقف در جهت بالا است که کاملاً نرم نبوده و با شوک همراه است.

شیر بلین تک بوبین

 

شیر بلین دو بوبین(KV1S)

شیر بلین دو بوبین، محبوب‌ترین شیر خانواده KV شرکت بلین است و برای بالابرها و آسانسورهای کوچک طراحی شده است. این مدل شیر بلین، با دو سولنوئید عمل کرده و به صورت تک سرعته طراحی شده است. یکی از سولنوئیدها مخصوص جهت بالا نبوده بلکه به هم ترازی جهت بالا مربوط می‌شود. به این ترتیب این نوع شیر استارت و توقف نرم و بدون شوک در هر دو جهت بالا و پایین را پشتیبانی می‌کند.

شیر بلین دو بوبین

 

شیر بلین سه بوبین(KV2S)

شیر بلین سه بوبین کامل‌ترین شیر کنترل خانواده KV شرکت بلین بوده که برای بالابرهای خانگی و آسانسورهای کوچک، یک گزینه مناسب است. این مدل شیر دارای سه سولنوئید است که یکی از آن‌ها مربوط به هم سطح سازی جهت بالا بوده و دو سولنوئید دیگر حرکت دو سرعته برای جهت پایین را پشتیبانی می‌کنند. عملکرد این شیر برای جهت پایین به صورت دو سرعته بوده بنابراین می‌تواند سرعت بیشتری در حرکت رو به پایین آسانسور در نظر گرفت.

شیر بلین سه بوبین

شیرهای بلین خانواده EV

شیرهای هیدرولیک خانواده EV شرکت بلین، کاملاً براساس استانداردهای کیفیت و ایمنی آسانسورهای هیدرولیکی طراحی شده‌اند. گروه شیرهای EV انواع مختلفی دارند که کامل‌ترین نوع آن مدل EV100 بوده که در ادامه توضیح داده شده است.

بیشتر بخوانید:

شیر بلین چهار بوبین مدل EV100

شیر بلین چهار بوبین را می‌توان یک شیر حرفه‌ای برای انواع آسانسور هیدرولیک در نظر گرفت. این مدل شیرها دارای چهار سولنوئید بوده و عملکرد دو سرعته دارند و می‌توانند تا سرعت 1 متر بر ثانیه را پشتیبانی کنند. شیر مدل EV100 باعث می‌شود آسانسور استارت نرمی داشته باشد، سرعت به تدریج افزایش یابد و در انتهای مسیر سرعت به تدریج کم شده تا به سرعت Leveling برسد و در نهایت پس از طی مسافت با سرعت معین، آسانسور به تدریج و به آرامی متوقف شود. این الگوریتم حرکت در جهت بالا و پایین تکرار می‌شود.

شیر بلین چهار بوبین مدل EV100

شیر بلین چهار بوبین مدل EV100

شیر بلین الکترونیکی

شیرهای بلین الکترونیکی عموماً به وسیله یک سیستم الکترونیک دیجیتال حلقه بسته کنترل می‌شوند. یکی از مدل‌های این نوع شیر Servo Valve است. تنظیمات این شیرها به صورت الکترونیکی بوده و میزان باز و بسته شدن مجاری روغن کاملاً کنترل شده و با دریافت فیدبک صورت می‌گیرد.
یکی از ویژگی‌های مهم شیرهای الکترونیکی، تأمین عملکرد حرکتی آسانسور مستقل از وزن بار و دمای روغن است. این ویژگی باعث بهبود حرکت آسانسور می‌شود. به این ترتیب، تغییرات وزن بار آسانسور و تغییرات دمای روغن می‌تواند بر کیفیت حرکت آسانسور تأثیرگذار باشد. البته قیمت این نوع شیرها بیشتر از شیرهای مکانیکی است.

شیر بلین الکترونیکی

شیر بلین 3VF مدل EV4

شیر بلین مدل EV4 بر پایه درایو طراحی شده و طرحی برای نسل جدید آسانسورهای هیدرولیکی است. در انواع آسانسورهای هیدرولیک مسافربر کوچک تا آسانسورهای باربر سنگین، می‌توان از پاوریونیت‌های بر پایه درایو فرکانس متغیر 3VF، استفاده کرد.
شیرهای کنترل بر پایه درایو، دو مزیت مهم دارند. مزیت اول این است که با به کارگیری 3VF، میزان حرارتی که در سیستم ایجاد می‌شود، بسیار کاهش یافته و اتلاف انرژی کمتری صورت می‌گیرد. مزیت دیگر اینکه توان مورد نیاز موتور کاهش یافته، میزان انرژی کمتر شده و سر و صدای کمتری ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر، جریان راه اندازی به کمک درایو بسیار کم بوده و دیگر نیازی به راه اندازی ستاره مثلث نیست.

شیر بلین 3VF مدل EV4

اسپول شیر بلین

پس از انتخاب نوع شیر، مهم‌ترین مسئله انتخاب اسپول‌های شیر است. چرا که نقش بسیار مهم و کلیدی در عملکرد شیر دارند. در محاسبه اسپول‌های شیر باید دقیقاً از دستورالعمل‌های فنی ارائه شده توسط شرکت بلین پیروی کرد. محاسبات بر مبنای پارامترهای فشار مینیمم استاتیک صورت می‌گیرد. در محاسبات اسپول شیر بلین، باید وزن خالی کابین و کارسلینگ، قطر پیستون جک، کورس عملیاتی شفت جک و مواردی از این قبیل، در نظر گرفته شوند.

لوازم جانبی و ملحقات

یک شیر کنترل استاندارد، باید دارای لوازم جانبی ضروری باشد. از جمله این لوازم می¬توان به شیر فشارشکن، شیر دستی اضطراری، شیر توپی، مانومتر، شیر قطع مانومتر و شیر ایمنی تعلیق اشاره کرد. یکی از محبوبیت‌های محصولات بلین این است که امکان تعبیه ملحقات یا افزونه‌های مورد نیاز به شیر کنترل را می‌دهد. تعدادی از این ملحقات عبارتند از: هندپمپ، سوئیچ فشار حداقل، سوئیچ فشار حداکثر، هیتر شیر، جبران ساز فشار و شیر ایمنی قفل برگشت.
نتیجه گیری 
همان طور که گفته شد، شیر کنترل مهم‌ترین بخش یک آسانسور هیدرولیک محسوب می‌شود که باید در انتخاب آن حساسیت و دقت زیادی به خرج داد. انتخاب صحیح شیر هیدرولیک کاری کاملاً تخصصی بوده و نیاز به دانش فنی در این زمینه دارد. اگر از شیر کنترل بی کیفیت یا مدل نامناسب استفاده کنیم، عملکرد مطلوب آسانسور پایین می‌آید. شیرهای کنترل شرکت بلین آلمان، یکی از بهترین و شناخته شده‌ترین شیرهای کنترل به حساب می‌آیند. انتخاب محصول از این شرکت باعث می‌شود تا در رابطه با عملکرد صحیح آسانسور، اطمینان کافی حاصل شود. البته بهتر است بدانید که شرکت بلین در ایران نمایندگی ندارد؛ اما شرکت‌هایی در ایران هستند که محصولات شرکت بلین را برای فروش در بازار، خریداری و وارد می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر