چگونگی کاهش مصرف انرژی در آسانسور/ نقش برق AC در این فرآیند

در این مقاله به بررسی روش‌های مختلفی برای کاهش مصرف انرژی در آسانسور می‌پرداززیم. برخی از این روش‌ها شامل استفاده از موتورهای AC کارآمدتر و درایوهای احیا کننده هستند.

کاهش مصرف انرژی در آسانسور

کیان عباسی، فرهاد دنیا بیگی – موضوع انرژی از دیرباز در صنایع مختلف از مهم‌ترین مسائل پیش رو بوده است، بر همین اساس موضوع انرژی در آسانسور و پله برقی نیز با چالش‌هایی مواجه است. به همین علت سوالات زیادی در این زمینه مطرح شده است. آیا میزان کاهش مصرف انرژی در آسانسور با نوع پیشرفت تکنولوژی متفاوت است؟ برای آشنایی بیشتر با نحوه کاهش مصرف انرژی در آسانسور و همچنین پاسخ سوالات در این زمینه تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

صرفه جویی در مصرف انرژی در آسانسور

روش‌های مختلفی برای کاهش مصرف انرژی در آسانسور وجود دارد. برخی از این روش‌ها شامل استفاده از موتورهای AC کارآمدتر و درایوهای احیا کننده هستند؛ اما این موارد همیشه در اولویت قرار نمی‌گیرند. اغلب مدیران تاسیسات هنگام جستجوی فرصت‌های کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های خود، ابتدا به سیستم‌های روشنایی، سرمایش و گرمایش نگاه می‌کنند.

بنا به اظهارات مسئولان ایالات متحده، این رویکرد قابل درک است. زیرا این سیستم‌های حمل و نقل عمودی؛ مجموعا بیش از نیمی از انرژی‌های مورد استفاده در ساختمان‌های اداری را به خود اختصاص می‌دهند. در حالی که آسانسورها بخش کوچکی از مصرف انرژی ساختمان‌های تجاری را به خود اختصاص می‌دهند.

بر اساس یک تحقیق در آمریکای شمالی؛ ساختمان‌های تجاری در سال 2009 به میزان 17/9(کوادریلیون)(1) واحد حرارتی انرژی اولیه مصرف می‌کردند. صرفه جویی در درصد کمی از این مقدار می‌تواند میزان فوق العاده‌ای از انرژی را ذخیره کند.

انواع اقدامات صرفه جویی در مصرف انرژی می‌تواند مصرف انرژی آسانسورها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. برخی صاحب نظران معتقد هستند “صنعت آسانسور مدت‌ها قبل از اصطلاح “سبز” روی بهره وری انرژی کار می‌کرده است.

مطالب مرتبط:

سیستم ذخیره سازی انرژی آسانسور به زبان ساده/ تعاریف،کاربرد،مزایا و معایب

برق AC

یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در فن‌آوری آسانسور، حرکت مداوم طی چند دهه گذشته از جریان مستقیم به موتورهای آسانسور با جریان متناوب کارآمدتر بوده است.

قبل از دهه 1990، سیستم‌های آسانسور به قدرت DC متکی بودند. زیرا کنترل شتاب، کاهش سرعت و توقف آسانسور با این نوع قدرت آسان‌تر بود. در نتیجه قدرت AC معمولا به آسانسورهای باری محدود می‌شود، جایی که راحتی و سرعت به اندازه آسانسورهای مسافربر اهمیت ندارد.

با این حال در اواخر دهه 1990، آسانسورهای بیشتری به موتورهای AC مجهز شدند. اکنون فناوری کنترل موتور تا جایی پیشرفت کرده است که می‌تواند قدرت AC را به طور موثر تنظیم کند تا شتاب، کاهش و توقف یکنواخت را ارائه دهد.

دیگر نیازی به تبدیل برق AC به DC نیست و سپس استفاده از دستگاه بالابر DC نیست. تقریبا همه آسانسورهایی که امروزه ارائه می‌شوند، مجهز به موتورهای سنکرون(AC)، مغناطیس دائم هستند. بر همین اساس “آن‌ها بسیار کارآمد هستند.” با در نظر داشتن این موارد، گرچه موتورهای مغناطیسی قیمت بالاتری دارند؛ اما آن‌ها کوچکتر، کارآمدتر و دارای طول عمر بیشتری هستند.

فناوری‌های امروزی نه تنها باعث کاهش مصرف انرژی در آسانسور می‌شوند، بلکه می‌توانند انرژی را به شبکه ساختمان بازگردانند. با کاربری تکنولوژی‌های نوین و درایوهای جدید هر دو کابین خالی به سمت بالا و یک کابین کامل در حال حرکت از تمام قدرت موجود استفاده نمی‌کنند.

درایوهای احیا کننده انرژی اضافی را به منبع تغذیه سیستم حمل و نقل عمودی و ساختمان منتقل می‌کنند. همچنین برآورد می‌شود که این درایوها
می‌توانند 10 درصد صرفه جویی در انرژی را افزایش دهند. به گفته اکثر مشاوران ، درایوهای احیا کننده می‌توانند از چند هزار تا ده هزار دلار هزینه داشته باشند. هرچند این تجهیزات فعلا و در حالی که ارزان نیستند ، درایوها درصد کمی از هزینه کل نوسازی آسانسور را تشکیل می‌دهند که به راحتی می‌تواند به شش رقم برسد. سرمایه گذاری در این مورد و اینکه با هزینه اولیه؛ این سرمایه گذاری به طور معمول در حدود چهار سال قابل جبران است. این زمان در ساختمان‌های بلندتر طولانی‌تر و در بلند مرتبه‌ها کوتاه‌تر است ، در جایی که آسانسورها به دلیل عدم کاربری این تکنولوژی‌ها، انرژی بیشتری مصرف می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر