آشنایی بیشتر با انواع موتورهای الکتریکی مورد استفاده در صنعت آسانسور

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، براساس نوع آسانسور و کاربری آن، از انواع موتورهای الکتریکی استفاده می‌­شود. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع موتورهای آسانسور بیشتر آشنا کنیم.

انواع موتور آسانسور

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – آسانسورها مانند هر دستگاه الکترومکانیکی دیگر، به انرژی الکتریکی نیاز دارند. در آسانسورهای کششی، انرژی الکتریکی توسط موتورهای الکتریکی آسانسور به انرژی مکانیکی تبدیل می­‌شود و سبب جابه­ جایی عمودی کابین و انتقال مسافرین و بار بین طبقات می­‌شود. در واقع موتورهای الکتریکی آسانسور، عامل اصلی جابه ­جایی کابین بوده و به عبارتی می­‌توان گفت قلب آسانسور محسوب می­‌شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، براساس نوع آسانسور و کاربری آن، از انواع موتورهای الکتریکی استفاده می‌­شود. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع موتورهای آسانسور بیشتر آشنا کنیم.

انواع موتورهای الکتریکی مورد استفاده در آسانسور

اصلی‌­ترین قطعه یک آسانسور، موتور آن است که وظیفه بالا بردن و پایین آوردن کابین را برعهده دارد. موتورهای الکتریکی در آسانسورهای کششی به سه دسته موتورهای جریان مستقیم(DC)، موتورهای آسنکرون یا القایی(گیربکس ­دار) و موتورهای سنکرون مغناطیس دائم(گیرلس) تقسیم می­‌شوند. با توجه به کاربرد فراوان موتورهای گیربکسی آسنکرون و موتورهای گیرلس آسانسور، بیشتر به توضیح این دو مدل موتور می­‌پردازیم.

موتورهای جریان مستقیم

موتورهای جریان مستقیم(DC)، همان­طور که از نامشان پیداست، برای به کار افتادن، از جریان مستقیم برق استفاده می­‌کنند. این نوع موتورها بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می­‌گرفتند و امروزه به دلیل رواج موتورهای جریان متناوب(AC) که کاربری راحت‌­تری دارند، موتورهای جریان مستقیم کاربردی در صنعت آسانسور ندارند.

نحوه عملکرد موتور جریان مستقیم

“نحوه عملکرد موتور جریان مستقیم”

موتور آسانسور جریان مستقیم گیربکس دار

موتورهای آسنکرون یا القایی(گیربکس ­دار)

موتورهای آسنکرون، به دلیل سرعت دورانی بالای موتور و گشتاور راه­ اندازی پایین آن‌­ها، نیازمند این هستند که توسط یک گیربکس کاهنده سرعت، از سرعت آن­‌ها کاسته شده تا بتوانند به سیم بکسل آسانسور متصل شده و کابین را جابه­ جا کنند. به همین دلیل به این موتورها، موتورهای گیربکس­ دار نیز می­‌گویند.

 

ساختار داخلی موتور گیربکسی آسنکرون

 

موتور گیربکس­ دار دارای چهار بخش موتور الکتریکی، گیربکس، فلکه گیربکس و ترمز الکتریکی است. همچنین این نوع موتورها، به دو دسته دو سرعته و تک سرعته تقسیم می­‌شود موتورهای دو سرعته دارای دو سیم­ پیچ، یکی برای دور کند و یکی برای دور تند هستند؛ اما موتورهای تک سرعته دارای یک سیم پیچ دور تند است. تفاوت این دو نوع، در نحوه راه اندازی و استارت، و توقف و ترمز آن­‌ها است.

بیشتر بخوانید:

معایب موتورهای گیربکسی آسنکرون

  • از آن­جا که گیربگس یک قطعه مکانیکی می‌­باشد، مانند سایر تجهیزات مکانیکی به دلیل وجود اصطکاک، دارای تلفات بوده و بخشی از انرژی خروجی موتور در گیربکس تلف می‌­شود. لذا مصرف انرژی و تلفات انرژی در موتورهای گیربگسی بالا است.
  • سیستم محرکه به دلیل وجود گیربکس، ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیشتری دارد و فضای بیشتری را در موتورخانه اشغال می­‌کند.
  • به دلیل اینکه گیربکس یک قطعه مکانیکی است، لذا استهلاک آن بالاست و نیاز به تعمیر و نگه­داری بیشتری دارد و احتمال خرابی و نقص فنی آن بالاتر از موتورهای بدون گیربکس است.
  • با توجه به ابعاد و وزن بالای موتور گیربکس‌­ها، حمل و نقل و جابه­ جایی این نوع موتورها دشوار و هزینه ­برتر از موتورهای بدون گیربکس است.

موتورهای سنکرون مغناطیس دائم(گیرلس)

موتورهای سنکرون مغناطیس دائم، به دلیل اینکه سرعت دوران محورشان پایین‌­تر بوده و گشتاور راه ­اندازی بالایی دارند، دیگر نیازی به گیربکس نداشته و می­‌توان سیم بکسل­‌های کابین و وزنه را به طور مستقیم به این موتورها وصل کرد تا عمل جابه ­جایی کابین انجام شود. به همین دلیل به این نوع موتورها، موتور گیرلس نیز می‌­گویند.

ساختار موتور سنکرون مغناطیس دائم

ساختار موتور سنکرون مغناطیس دائم

مزایای موتورهای سنکرون مغناطیس دائم گیرلس نسبت به موتورهای گیربکسی آسنکرون

با در نظر گرفتن جنبه­‌های مختلف، مهم­‌ترین مزایای موتورهای گیرلس نسبت به موتورهای گیربکس ­دار عبارتند از:

  • کاهش تلفات و افزایش راندمان در موتور گیرلس(به دلیل حذف گیربکس)
  • کاهش ابعاد و وزن
  • ارجحیت استفاده از موتور گیرلس به جای موتور گیربکس­ دار در آسانسورهای MRL
  • کاهش صدا و لرزش به دلیل حذف گیربکس، فلایویل، هندویل، حذف کوپلینگ و کاهش تعداد اجزاء دوار و همچنین دور کم و کاهش تأثیر بالانس قطعات دوار و صدای بلبرینگ‌­ها
  • استهلاک کم و عدم نیاز به سرویس و نگه­داری پر هزینه
  • کاهش خسارت­‌های زیست محیطی به دلیل عدم استفاده از روغن
  • امکان استفاده در سرعت­‌های بالا(در سرعت­‌های بیش از 3متر در ثانیه، معمولاً فقط موتور گیرلس استفاده می­‌شود).

موتور سنکرون مغناطیس دائم سرعت بالا

“موتور سنکرون مغناطیس دائم سرعت بالا”

تقسیم ­بندی موتورهای گیرلس از لحاظ میدان مغناطیسی

موتورهای گیرلس از لحاظ میدان مغناطیسی به دو دسته میدان شعاعی و میدان محوری تقسیم می­‌شوند که میدان شعاعی خود دارای دو نوع بشکه‌­ای یا درامی(روتور داخلی) و دیسکی یا تخت(روتور خارجی) است که در ادامه به توضیح آن­‌ها می‌­پردازیم.

تقسیم بندی موتورهای گیرلس از لحاظ میدان مغناطیسی

موتورهای گیرلس بشکه­‌ای یا درامی(روتور داخلی)

در موتورهای گیرلس با روتور داخلی، استاتور در پیرامون روتور و در بیرون از آن قرار گرفته است. این نوع موتورها به دلیل پایین بودن هزینه، متداول‌­ترین نوع موتورهای گیرلس مورد استفاده در صنعت آسانسور هستند. مهم‌­ترین ویژگی­‌های موتورهای گیرلس بشکه‌­ای عبارتند از:

  • قابلیت نصب در موتورخانه و چاه آسانسور
  • ابعاد کوچک و وزن کم
  • ایده ­آل برای اورهد کم و فضای کوچک
  • قیمت مناسب نسبت به دیگر مدل‌­ها
  • استفاده از فلکه­‌های کششی و سیم بکسل با قطر کم

موتورهای گیرلس بشکه ای یا درامی

موتورهای گیرلس بشکه ای یا درامی

موتورهای گیرلس دیسکی یا تخت(روتور خارجی)

در موتورهای گیرلس با روتور خارجی، روتور در بیرون و استاتور در مرکز آن قرار گرفته است. این نوع موتورها به دلیل پخش فضای لازم در عرض، ضخامت کمتری داشته و فضای کمتری را اشغال می­‌کنند. همچنین به دلیل امکان افزایش تعداد قطب­‌های موتور و بزرگ‌­تر شدن قطر فلکه کشش، حرکت نرم‌­تری را ارائه خواهند داد. مهم‌­ترین ویژگی­‌های این نوع موتورها به شرح زیر هستند.

  • قابلیت نصب در موتورخانه و چاه آسانسور
  • ایده ­آل جهت نصب کنار چاه(روی دیواره چاه یا آهن کشی یا اتصال به ریل‌­ها در بالا یا وسط یا پایین چاه)
  • بدنه و شفت و بلبرینگ­‌های مستحکم و لذا استاتیک لود بالا و مقاومت زیاد در مقابل ضربات هنگام حمل و نقل و یا پاراشوت
  • قابلیت کنترل بهتر توسط تابلو و اینورتر نسبت به نوع بشکه‌­ای
  • قطر فلکه کششی و قطر سیم بکسل­‌ها معمولاً بزرگ‌­تر از نوع بشکه‌­ای هستند
  • بی ­نیاز به فن خنک ­کننده
  • قابلیت استفاده راحت‌­تر از سیستم­‌های ترمز معمولی و هندویل
  • حرکت نرم‌­تر

موتورهای گیرلس دیسکی یا تخت

موتورهای گیرلس دیسکی یا تخت

موتور گیرلس میدان محوری

موتور میدان محوری نوعی از ساختارهای موتور الکتریکی است که در آن فاصله هوایی بین روتور و استاتور، و بنابراین جهت میدان مغناطیسی بین این دو، به موازات محور چرخش قرار می‌گیرد.

موتور گیرلس میدان محوری

موتور گیرلس میدان محوری

کلام آخر 

پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت برق و مکانیک، پیشرفت­‌های چشمگیری را در صنعت آسانسور نیز به همراه داشته است. از همین رو موتورهای متفاوتی جهت استفاده در آسانسورها، طراحی و ساخته شده­‌اند که مهم‌­ترین آن­ها موتورهای گیربکس ­دار و گیرلس هستند که در این مقاله به طور مفصل درباره آن­‌ها توضیح داده شد و با آن­‌ها آشنا شدید. باید به این نکته توجه کرد که با توجه به نوع ساختمان و کاربری آن، از موتوری مناسب برای آن سازه استفاده شود تا هزینه­‌های اضافی حذف شده و بهترین عملکرد را داشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد می­‌شود تا برای انتخاب و تهیه موتور مناسب، با افراد خبره در حوزه آسانسور مشورت صورت گیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر