الزامات چاهک هنگام قرارگیری کابین بر روی بافر(های) کاملاً فشرده آسانسور

مطابق بند 5-7-3-3 از استاندارد ملی ایران به شماره 1-6303 تجدیدنظر اول، زمانی که کابین روی ضربه گیرهای کاملا فشرده قرار دارد باید تمهیداتی در نظر گرفته شود. در این مطلب برخی از الزامات چاهک هنگام قرارگیری روی بافرهای فشرده را ذکر می‌کنیم.

الزامات چاهک هنگام قرارگیری روی بافرهای فشرده

یونس نجف نیا، کابین نیوز – چاهک، پایین‌­ترین قسمت چاه آسانسور است که در زیر پایین­‌ترین ایستگاه کابین آسانسور قرار دارد. بخشی از تجهیزات آسانسور در چاهک جاسازی می‌­شود. به همین دلیل پرسنل فنی و سرویس­کاران به فضای چاهک تردد دارند. لذا ورود کابین به فضای چاهک مجاز نیست و تمهیداتی جهت جلوگیری از آن پیش­بینی می‌­شود.

به ­منظور حفظ ایمنی افراد در چاهک، سکو یا سکوهایی در چاهک تعبیه می‌­شود تا در صورت ورود ناخواسته کابین به فضای چاهک، مانع از آسیب به افراد شود.

مطابق بند 5-7-3-3 از استاندارد ملی ایران به شماره 1-6303 تجدیدنظر اول:

“زمانی که کابین روی ضربه­ گیرهای کاملاً فشرده قرار دارد، شرایط زیر باید به صورت هم­زمان فراهم باشد:

الف- باید در چاهک حداقل فضای کافی، برای قرارگیری مکعبی به ابعاد 0/5m×0/6m×1/0m بر روی یکی از وجوهش، موجود باشد؛

ب- فاصله ‌ی آزاد عمودی بین کف چاهک و پایین‌­ترین بخش کابین باید حداقل 0/5m باشد. این فاصله می‌­تواند در موارد زیر به حداقل 0/1m کاهش یابد:

  • سینی زیر درهای کابین و یا درهای کشویی عمودی که حداکثر 0/15m به ­صورت افقی با دیواره چاهک فاصله داشته باشند.
  • پایین‌­ترین قسمت کابین(کفشک­‌های راهنما و ترمز ایمنی) که با ریل­‌های کابین حداکثر 0/15m فاصله داشته باشند.

پ- فاصله عمودی آزاد بین بالاترین قطعات نصب شده در چاهک، مانند وسیله کشش طناب جبران(وقتی در بالاترین وضعیت قرار دارد) و پایین‌­ترین قسمت­‌های کابین، به­ جز موارد اشاره شده در ب-1 و ب-2 باید حداقل 0/3m باشد.”

  • در بند ب-1 تصریح شده است که چنانچه فاصله افقی سینی زیر درب کابین یا درب‌های کشویی عمودی با دیواره چاهک از 0/15m بیشتر نباشد، می­‌توان حداقل فاصله آزاد عمودی 0/5m را به 0/1m کاهش داد.

در توضیح این بند باید گفت در صورتی­ که فاصله سینی زیر درب کابین با دیواره چاهک بیش از 15 سانتی ­متر باشد، احتمال قرارگیری بخشی از بدن شخص در این فضا وجود خواهد داشت و ممکن است با پایین آمدن کابین، بین سینی و کف چاهک دچار حادثه و آسیب شود. لذا رعایت فاصله افقی کوچکتر مساوی 15 سانتی­ متر حائز اهمیت است و چنانچه این فاصله بیشتر از 15 سانتی ­متر باشد، حداقل فاصله­‌ی آزاد عمودی بین کف چاهک و سینی زیر درب کابین باید 50 سانتی­ متر باشد.

  • نکته­‌ی دیگری که از بند ب می‌­توان استنباط نمود، میزان اضافه ریل راهنمای کابین در چاهک در حالت قرارگیری کابین بر روی ضربه­ گیv(های) کاملاً فشرده است. در این مورد اشاره مستقیم یا بند صریحی در استاندارد وجود ندارد، لذا اگر موارد زیر برقرار باشد، الزامات مدنظر استاندارد تأمین شده است:
    1. امکان قرارگیری کابین بر روی ضربه­ گیر(های) کاملاً فشرده وجود داشته باشد. به عبارت دیگر کفشک­‌ها قبل از فشردگی کامل ضربه ­گیر(ها) به کف چاهک برخورد نکنند و باعث عدم عملکرد صحیح ضربه­ گیر(ها) نشوند.
    2. در حالت قرارگیری کابین بر روی ضربه­ گیر(های) کاملاً فشرده، فاصله‌­ی آزاد عمودی بین کف چاهک و پایین‌­ترین قسمت کابین(کفشک­‌های راهنما و ترمز ایمنی) حداکثر در شعاع 15 سانتی­متری از ریل راهنما، حداقل 10 سانتی متر باشد.

الزامات چاهک هنگام قرارگیری روی بافرهای فشرده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر