سنسور چشمی یا فتوسل آسانسور؛سنسوری برای باز و بسته شدن ایمن درب آسانسور

فتوسل آسانسور، سنسوری است که در آستانه ورودی کابین نصب می‌­شود و نقش آن حصول اطمینان از عدم وجود مانع در ورودی کابین آسانسور و بسته شدن درب آسانسور بدون برخورد به موانع است.

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – سنسورهای زیادی در عملکرد صحیح و ایمن آسانسورها ایفای نقش می‌­کنند. برخی از این سنسورها نقش کنترلی و بخشی از آن­‌ها وظیفه ایمن­ سازی و امنیتی دارند. از جمله سنسورهای ایمنی آسانسور، می‌­توان به فتوسل‌­ها اشاره کرد. فتوسل آسانسور، سنسوری است که در آستانه ورودی کابین نصب می‌­شود و نقش آن حصول اطمینان از عدم وجود مانع در ورودی کابین آسانسور و بسته شدن درب آسانسور بدون برخورد به موانع است. به عبارت دیگر، فتوسل درب آسانسور تضمین می­‌کند در هنگام سوار و پیاده شدن مسافرین و نیز وجود هر مانعی در آستانه کابین، درب بسته نشود و از حرکت آسانسور در این حالت جلوگیری می‌­کند. در ادامه این مقاله شما را با چگونگی عملکرد و انواع فتوسل درب آسانسور یا سنسور چشمی آشنا می‌کنیم.

چگونگی کارکرد فتوسل‌ آسانسور 

فتوسل­‌ها دارای کارکردی ساده اما مهم هستند. این قطعات دارای یک یا چند فرستنده نوری در یک سمت درب آسانسور و یک یا چند گیرنده نوری در سمت دیگر درب آسانسور هستند. هنگامی که در اثر وجود یک مانع بین فرستنده و گیرنده، در دو سمت درب آسانسور، سیگنال­‌های نوری ارسالی از فرستنده به گیرنده قطع شود، فرمان بسته شدن درب از سوی کنترلر آسانسور صادر نخواهد شد و به دنبال آن از حرکت آسانسور تا رفع مانع و بسته شدن کامل درب جلوگیری خواهد شد. در فتوسل­‌های آسانسور برای دریافت سیگنال عموماً از نور مادون قرمز استفاده می­‌شود.

چگونگی کارکرد فتوسل آسانسور

انواع فتوسل درب آسانسور

فتوسل­‌های درب آسانسور یا سنسور چشمی آسانسور، در دو نوع فتوسل نقطه­‌ای و فتوسل پرده‌­ای هستند که در ادامه به طور کامل درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

فتوسل آسانسور نقطه‌­ای

فتوسل‌­های نقطه‌­ای در دو نوع ”تک کاناله‟ و ”دو کاناله‟ عرضه می‌­شوند.

فتوسل نقطه­‌ای تک کاناله

فتوسل نقطه‌­ای تک کاناله دارای یک فرستنده و گیرنده است و فقط یک نقطه از آستانه ورودی درب کابین را پوشش می­‌دهد. این نوع فتوسل با ارسال شعاع نوری از یک نقطه عمل می­‌کند و این موضوع سبب می­‌شود تا دقت کنترل کاهش یابد. محل نصب فتوسل نقطه­‌ای معمولاً در ارتفاع 60 تا 70 سانتی­متری از کف کابین است.

فتوسل نقطه ای تک کاناله

فتوسل نقطه ای تک کاناله

فتوسل نقطه‌­ای دو کاناله

فتوسل نقطه‌­ای دو کاناله دارای دو فرستنده و گیرنده است که فرستنده و گیرنده دوم را در هر نقطه‌­ای از آستانه ورودی درب کابین می­‌توان نصب کرد. این نوع فتوسل به دلیل دارا بودن دو فرستنده و گیرنده، از دقت و کارایی بالاتری نسبت به نوع تک کاناله برخوردار است. البته قیمت آن از نوع تک کاناله بالاتر است.

فتوسل نقطه¬ای دو کاناله

معایب فتوسل نقطه‌­ای

از معایب فتوسل نقطه‌­ای این است که برای جلوگیری از بسته شدن درب آسانسور، مسافر باید دقیقاً روبه ­روی سنسور قرار گیرد که این موضوع موجب کاهش ایمنی می­‌شود. زیرا ممکن است قسمتی از اعضای بدن مسافر خارج از کابین باشد؛ اما به دلیل اینکه شعاع نوری فتوسل قطع نشده است، درب آسانسور بسته شود.

از مزایای فتوسل نقطه­‌ای می­‌توان به قیمت مناسب و منطقی و نیز اشغال فضای کم و ناچیز در پنل درب اشاره کرد.

فتوسل آسانسور پرده‌­ای

فتوسل پرده­‌ای از تعدادی سنسور فرستنده و گیرنده تشکیل شده است که با توجه به تعداد زیاد این سنسورها که از لبه بالا تا پایین درب کابین را پوشش می­‌دهد، یک پرده از شعاع نوری در ورودی کابین ایجاد کرده و موجب می­‌شود هر جسمی در هر قسمت از ورودی کابین قرار گیرد، از بسته شدن درب و در نتیجه حرکت آسانسور جلوگیری شود.

فتوسل پرده ای

مزایای فتوسل پرده‌­ای

  • افزایش ایمنی مسافران
  • حفاظت از درب کابین و جلوگیری از آسیب به آن
  • افزایش سرعت سرویس ­دهی آسانسور
  • سرعت اسکن و پاسخگویی بالا
  • عملکرد تا فاصله 4 متر
  • قابل نصب به صورت ثابت و متحرک
  • سهولت نصب آسان به دلیل ضخامت پایین
  • دارای دو LED برای نمایش نقص فنی
  • مصونیت در برابر نور محیط

مزایای فتوسل پرده ای

فتوسل پرده­‌ای دارای امنیت بسیار بالاتری نسبت به فتوسل نقطه‌­ای است؛ اما با توجه به تعداد بالای سنسورهای به کار رفته در آن، قیمت بالاتری نسبت به فتوسل نقطه‌­ای دارد.

نکات مهم در نصب فتوسل پرده‌­ای

  • فتوسل پرده‌­ای اگر در کنار پنل ورودی کابین به صورت ثابت نصب شود، بهترین عملکرد را خواهد داشت. نصب فتوسل پرده­‌ای به صورت ثابت بسیار کاربردی‌­تر از نصب به صورت متحرک است.
  • تا حد ممکن فاصله دو سنسور نزدیک به هم باشد. نتیجه این کار، طول عمر بیشتر و کارایی بهتر فتوسل خواهد بود.
  • هرچه فاصله دو سنسور بیشتر شود، حساسیت نصب آن به زاویه بیشتر می‌­شود. لذا در زمان نصب فتوسل به جلوگیری از ایجاد زاویه دقت کنید.
  • در هنگام نصب، از آلوده شدن لنز شیشه‌­ای سنسور خودداری کنید.
  • با توجه به اهمیت نصب این وسیله، حتماً از تکنسین ماهر برای نصب آن بهره بگیرید.

کلام آخر

با توجه به اینکه آسانسور یک وسیله پرکاربرد و ضروری در آپارتمان­‌ها و مجتمع­‌ها است، نقص فنی در هر قسمت از آن باعث کاهش ایمنی و ایجاد اختلال در رفت و آمد افراد بین طبقات می‌شود. نقص فنی در فتوسل درب آسانسور، علاوه ­بر مشکلاتی که از نظر ایمنی ایجاد می­‌کند، ممکن است باعث اختلال در روند کارکرد عادی آسانسور نیز شود. بهترین راه­ حل برای پیشگیری از این مشکلات، انجام بازدیدهای دوره‌­ای توسط شرکت سرویس و نگه­دار آسانسور است. همچنین با انجام سرویس­‌ها و بازدیدهای دوره‌­ای، می‌­توان عمر مفید تجهیزات را افزایش داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر