بالابر پله(Stair Lift)؛تحولی نوین برای سهولت تردد کهنسالان و افرادکم توان

بالابر پله که بهترین وسیله جهت رفت و آمد راحت و ایمن افراد معلول و سالمند در ساختمان‌های فاقد آسانسور و پله برقی است. این مقاله جهت آشنایی با انواع، ساختار، تجهیزات، کاربری‌ها و نوع تغذیه این وسیله کاربردی است.

بالابر پله

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – شاید توانایی بالا و پایین رفتن از پله، هر زمان که اراده کنیم، موضوع کوچک و کم اهمیتی به نظر برسد؛ اما این موضوع به ظاهر کم اهمیت برای گروهی از افراد نوعی معضل به حساب می‌آید. در واقع داشتن چنین استقلالی برای برخی از افراد از جمله کهنسالان و گروهی از معلولان و افراد ناتوان، یکی از بزرگ‌ترین محدودیت­‌های زندگی روزمره است. معضل رفت و آمد برای سالمندان و معلولین، در ساختمان‌های بدون آسانسور و پله برقی پر رنگ‌تر می‌شود. در بسیاری از ساختمان‌­های قدیمی فاقد آسانسور و بدون امکانات لازم جهت تعبیه یا اضافه نمودن آسانسور، پله تنها راه تردد بین طبقات خواهد بود. لذا ایجاد راهکاری برای سهولت تردد کهنسالان و معلولان با استفاده از وضعیت موجود ساختمان، از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است. بالابر پله(Stair Lift) راه حل این مشکل خواهد بود. در مقاله پیش رو شما را با این وسیله آشنا خواهیم کرد.

بالابر پله چیست؟

بالابر پله یا صندلی بالابر پله یا صندلی متحرک را می‌­توان به نوعی در گروه بالابرها طبقه­ بندی نمود. این وسیله دارای یک صندلی یا کفی تاشو، یک موتور گیربکس کوچک و یک ریل است. این تجهیزات در کنار هم وسیله­‌ای را می­‌سازند که برای جابه ­جایی افراد ناتوان در ساختمان‌­ها، به ویژه ساختمان‌های دوبلکس کاربرد دارد.

بالابر پله

تاریخچه صندلی متحرک

برخی از نمونه‌­های اولیه این بالابر به صورت تجاری در دهه 1930 میلادی در ایالات متحده آمریکا تولید و مورد استفاده قرار گرفت و به بازار عرضه شد. در آن زمان تعداد افرادی که قربانی بیماری فلج اطفال بودند، افزایش چشمگیری داشت و مشکل این افراد، انگیزه‌­ای برای ساخت و تولید این وسیله شد. امروزه اکثر کاربران این وسیله، افراد کهنسال و افراد ناتوانی هستند که قادر به تردد ایمن از پله­‌ها نیستند.

امکانات بالابر پله مدرن

نوع مدرن این بالابر، با امکانات و ویژگی­‌های متنوع و متعددی عرضه می­‌شوند. از جمله این امکانات می‌­توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی یا کفی
  • امکان توقف در ایستگاه­‌های متعدد
  • سوئیچ‌­های جداساز باتری
  • ریل بالابرنده
  • صندلی یا کفی تاشو
  • گاورنر کنترل سرعت
  • کمربند ایمنی
  • استارت و توقف نرم

امکانات بالابر پله

انواع ریل مورد استفاده در بالابر پله

ریل بالابر پله بسته به موقعیت نصب، به دو شکل مستقیم و منحنی عرضه می­‌شود.

ریل مستقیم در راه ­پله­‌های خانگی فاقد انحنا کاربرد دارد. جنس این ریل­‌ها آلومینیوم یا فولاد اکسترود شده است و از نظر سطح مقطع در اشکال گوناگون ساخته می­‌شود. این ریل‌­ها توسط براکت­‌های ویژه‌­ای به پله‌­ها متصل می­‌شوند.

ریل مستقیم بالابر

ریل منحنی نیز از جنس فولاد یا آلومینیوم و براساس نظر طراح با سطح مقطع مختلف ساخته می­‌شوند. معمولاً طراحی این ریل­‌ها متفاوت است و معیار اصلی در طراحی آن‌­ها این است که منحنی­‌ها را با کمترین شعاع ممکن بسازند. جهت استحکام بیشتر ریل­‌های مورد استفاده در بالابر مخصوص حمل ویلچر، باید این ریل‌ها علاوه­ بر پله، به دیواره‌­ها نیز محکم ­شوند.

ریل منحنی بالابر

بیشتر بخوانید:

کالسکه

کالسکه قطعه‌­ای است که معمولاً بر روی غلتک‌­های کوچکی در امتداد ریل حرکت می­‌کند و در اکثر طرح­‌ها، به وسیله طناب فولادی یا زنجیر کشیده می­‌شود. اکثر بالابرهای پله خانگی، دارای کالسکه‌­ای مجهز به صندلی با دسته و زیرپایی هستند. طرح معمول اغلب این بالابر این گونه است که با زاویه‌­ای قائم با ریل نصب شده و صندلی در راستای افق بر روی کالسکه قرار می‌­گیرد. در انتهای مسیر پله، غالباً صندلی را می‌­توان در حدود 45 تا 90 درجه چرخاند و در جای خود قفل و ثابت نمود تا استفاده­ کننده از آن به راحتی و با اطمینان در ایستگاه پیاده شود.

بسته به توانایی استفاده­ کننده از این وسیله، می‌­توان آن را با چرخاننده دستی یا چرخاننده برقی تهیه نمود. به منظور افزایش ایمنی، اکثر صندلی­‌های چرخان دارای یک سوئیچ ایمنی هستند. این وسیله در صورتی حرکت خواهد کرد که صندلی در موقعیت حرکت خود قفل شده باشد و در این حالت سوئیچ ایمنی را فعال کرده باشد.

کالسکه صندلی متحرک

انواع بالابر پله

انواع بالابر پله شامل چند نوع زیر هستند که در ادامه شما را به صورت مفصل با این وسیله آشنا می­‌کنیم.

  • بالابر پله با ریل مستقیم
  • بالابر پله با ریل منحنی
  • بالابر پله با کفی عمودی ویلچر
  • بالابر پله فضای باز
  • بالابر پله حمل کالا

بالابر پله با ریل مستقیم

بالابر پله با ریل مستقیم، متداول­‌ترین نوع بالابر پله بوده و در ساختمان­‌هایی که راه ­پله فاقد انحنا است، کاربرد دارد.

بالابر پله با ریل مستقیم

بالابر پله با ریل منحنی

شکل ریل این بالابرها، تابع انحنا و شکل پیچش راه ­پله ساختمان است. این نوع بالابر با توجه به دلایل زیر هزینه و زمان ساخت بالاتری نسبت به بالابر ریل مستقیم دارد.

  • لزوم ساخت ریل متناسب با انحنای راه­ پله
  • پیچیده‌­تر بودن طراحی صندلی جهت تراز ماندن در طول تغییر مسیر و زاویه حرکت آن

بالابر پله با ریل منحنی

بالابر پله با کفی عمودی ویلچر

این بالابر به جهت نوع کاربری، باید دارای مقاومت مکانیکی و قدرت تحمل بار بالاتری نسبت به انواع خانگی آن باشد. این بالابر بیشتر در مکان­‌های عمومی و به صورت داخلی یا خارج ساختمان استفاده می‌­شود. صفحه کفی این بالابر باید به اندازه‌­ای باشد که ویلچر به همراه سرنشین آن را در خود جای دهد. کفی این بالابرها دارای لبه­‌های تاشویی هستند که پایین آمده و به عنوان رمپ عمل می­‌کنند. این ساختار موجب سهولت عبور ویلچر و قرارگیری آن بر روی کفی می‌شود. مقاومت ریل‌­های استفاده شده در این بالابرها باید نسبت به نمونه‌­های خانگی بیشتر باشد.

 

بالابر پله فضای باز

عملکرد این بالابرها مشابه نمونه‌­های ریل مستقیم و ریل منحنی خانگی است؛ اما در برابر شرایط آب و هوایی، رطوبت و گرد و غبار محافظت شده‌­اند. با توجه به محل مورد استفاده، برای هر نوع از آن­‌ها درجه حفاظت(IP) ویژه­‌ای استفاده شده و طراحی و ساخت آن­‌ها مطابق IP موردنظر انجام می‌­شود.

بالابر پله فضای باز

بالابر پله حمل کالا

این بالابر مشابه انواع خانگی است؛ اما از آن برای جابه­‌جایی بارهای با وزن محدود استفاده شده و دارای یک صفحه کفی هستند بار بر روی آن قرار می­‌گیرد.

تغذیه الکتریکی

بالابرهای پله اولیه عمدتاً با برق AC تغذیه می‌­شدند که با جریان شبکه برق شهری کار می­‌کردند. در این بالابرها کابل برق توسط یک زنجیر انرژی یا از طریق ریل به کالسکه متصل می­‌شد. امروزه اکثر بالابرهای پله خانگی به باتری­‌های قابل شارژ مجهز شده‌­اند و در نتیجه برای تغذیه آن­‌ها از جریان مستقیم یا DC استفاده می‌­شود. یکی از مزیت‌های این بالابرها نسبت به نوع AC، عملکرد آن در زمان قطع برق است، چرا که وابسته به برق شهری نیستند.

بیشتر این بالابرها دارای یک “محل شارژ” هستند که بالابر برای شارژ باتری­‌ها باید در آن محل پارک شود. البته نمونه‌­های پیشرفته‌­تری از بالابرهای مستقیم وجود دارند که نیاز به پارک در یک نقطه مشخص ندارند و در تمام طول مسیر حرکت خود، به طور مداوم شارژ می‌­شوند. در اکثر مدل­‌های DC، باتری در کالسکه تعبیه شده و با آن جابه‌­جا می­‌شود. البته نمونه‌­هایی از بالابرهای AC موجود است که با برق سه فاز عمل می­‌کنند. در این بالابرها، باتری­‌ها در یک کابینت در نزدیکی بالا یا پایین ریل قرار می­‌گیرند. یک سیستم اینورتر برای تبدیل جریان DC به برق سه فاز AC مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

تغذیه الکتریکی بالابر پله

سیستم کنترل بالابر پله

بالابرهای پله اغلب توسط یک پنل شاسی یا اهرم کنترل که بر روی دسته صندلی قرار گرفته است، توسط کاربر کنترل می‌­شوند. علاوه ­بر کنترل الکتریکی، این بالابرها به وسیله کنترل از راه دور هم قابل استفاده هستند. مدار کنترلی در این بالابرها بسته به نوع بالابر متفاوت است. بالابرهای منحنی دارای کنترل پیچیده‌­تری نسبت به بالابرهای مستقیم هستند. صندلی بالابر در نوع منحنی باید در هنگام پیچش، افقی باقی بماند و زوایای شیب را بررسی نماید. لذا لازم است تا به یک موتور اضافی و سیستم کنترل ویژه آن مجهز باشد. همچنین حرکت کالسکه در پیچ­‌ها آرام‌­تر و در مسیرهای مستقیم، سریع‌­تر است. تمام این موارد نیاز به یک سیستم کنترلی مدرن و پیشرفته با بهره ­گیری از ریز پردازنده‌­های پر سرعت را اجتناب ناپذیر می­‌کند.

سرعت حرکت بالابر پله

این دستگاه معمولاً دارای حرکت نرم و استارت آرام بوده و در بدو حرکت به استفاده ­کننده شوک وارد نمی‌­کند. سرعت حرکت این نوع بالابر، معمولاً بین 0.07  تا 0.15 متر بر ثانیه است. سرعت حرکت نوع منحنی این بالابر در طول مسیر یکنواخت نبوده و در پیچ‌­ها کاهش می­‌یابد.

ایمنی بالابر پله

اگرچه بالابرهای پله مدرن دارای درجه بالایی از راحتی هستند؛ اما ایمنی همیشه در درجه اول اهمیت است. این دستگاه­‌های مدرن، مجهز به تجهیزات ایمنی متعدد هستند. با توجه به اهمیت ویژه این دستگاه­‌ها، باید مراحل طراحی، ساخت، عبرضه و نصب آن‌ها مطابق استاندارد انجام شود. لذا خرید و نصب آن از عرضه­ کنندگان معتبر حائز اهمیت بالایی است.

سخن آخر 

بالابرهای پله کمک بسیاری به افراد ناتوان در تردد از پله‌­ها در ساختمان­‌های فاقد آسانسور کرده است. این بالابرها بیشتر مناسب استفاده در ساختمان­‌های دوبلکس یا یک اختلاف سطح مشخص هستند. توصیه می­‌شود به منظور افزایش طول عمر و ایمنی کارکرد این دستگاه­‌ها، از سرویس­کاران متخصص جهت نگه­داری و مراقبت طولانی مدت بهره برده شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر