پرداخت هزینه بیمه آسانسور با مالک است یا مستاجر؟

در این مقاله قوانین پرداخت هزینه بیمه آسانسور، نرخ بیمه آسانسور و عوامل موثر بر هزینه بیمه آسانسور را بررسی می‌کنیم.

پرداخت هزینه بیمه آسانسور

بهار آزادی، کابین نیوز – امروزه شما کمتر ساختمان مرتفع و یا برج بدون آسانسور را می‌بینید. بنابراین می‌توان گفت که آسانسور وسیله‌ای کاربردی و پر استفاده است که علاوه بر مزایا، دارای خطرات و معایبی نیز هست. این خطرات ممکن است جان مسافران یا تعمیرکاران را تهدید کند. بیمه آسانسور پشتوانه‌ای محکم برای جبران خسارات و یا هزینه تعمیرات آسانسور است. بنابراین اگر در ساختمان خود آسانسور دارید، خرید بیمه آسانسور یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید. بیمه آسانسور قوانین زیادی دارد که باید پیش از خرید درباره همه آن‌ها مطلع شوید. ممکن است شما نیز سوالات زیادی درباره بیمه آسانسور داشته باشید. پرداخت هزینه بیمه آسانسور به عهده مالک است یا مستاجر؟ این یکی از سوالات پر تکراری است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

بیمه آسانسور چیست؟

بیمه آسانسور نوعی بیمه مسئولیت مدنی است که خسارات اموال و تعهدات مربوط به حوادث آسانسور را پوشش می‌دهد. خرید بیمه آسانسور برای کلیه ساختمان‌ها ضروری و الزامی است زیرا آسانسور وسیله‌ای پر خطر است. برخی از افراد نسبت به خرید بیمه آسانسور برای ساختمان خود سهل انگاری می‌کنند. همین مسئله باعث بروز خسارات جبران ناپذیری در آینده می‌شود. برعکس افرادی که اقدام به تهیه بیمه آسانسور برای ساختمان خود می‌کنند، در آینده مجبور به پرداخت خسارات و هزینه‌های هنگفت نیستند. البته شرکت‌های بیمه‌ای با هدف کاهش خسارات بیمه‌ای، برنامه‌هایی را برای مالکان ساختمان تهیه و تدوین کرده‌اند.

بیمه آسانسور

حوادث احتمالی در آسانسور کدامند؟

حوادث درون آسانسور ممکن است به خرابی آسانسور، جراحت و یا فوت افراد منجر می‌شود. گاهی اوقات نیز احتمال بروز مشکلات روانی برای افراد هنگام بروز حوادث آسانسور نیز وجود دارد. رایج‌ترین حوادث آسانسور شامل موارد زیر است.

  • گیر افتادن در آسانسور
  • خطر برق گرفتگی
  • آتش سوزی
  • حبس در آسانسور
  • سقوط کابین آسانسور به درون چاه
  • گیر کردن اعضای بدن لای درب کابین

چه کسی مسئول حوادث آسانسور است؟

بر اساس قوانین بیمه آسانسور، افراد زیاد مسئول حوادث رخ داده در آسانسور هستند.

  • مالک یا مدیر ساختمان
  • شرکت‌های ارائه دهنده خدمات سرویس و نگهداری آسانسور
  • شرکت‌های سازنده آسانسور و ناظران بر آن‌ها
  • استفاده کنندگان از آسانسور: برخی از افراد ممکن است قوانین استفاده از آسانسور را رعایت نکنند و موجب بروز حوادث و در نتیجه خسارات درون آسانسور شوند

حوادث آسانسور

پوشش‌های بیمه آسانسور چیست؟

یکی از سوالات دیگری که افراد درباره بیمه آسانسور می‌پرسند می‌پرسند، پوشش‌های بیمه آسانسور است. ما نیز قصد داریم قبل از صحبت درباره اینکه چه کسی مسئول پرداخت هزینه بیمه آسانسور است، به بررسی تعهدات بیمه آسانسور بپردازیم. تعهداتی که شرکت بیمه برای آسانسور شما ارائه می‌دهد تعیین کننده اصلی قیمت بیمه آسانسور شماست. تعهدات بیمه آسانسور نیز بر اساس مشخصات آسانسور، ظرفیت آسانسور و پوشش‌های درخواستی خریدار بیمه مشخص می‌شوند. برای آسانسورهای مسافربری شما می‌توانید فقط پوشش‌های جانی بیمه را دریافت کنید. در آسانسورهای باری علاوه بر دریافت پوشش‌های مالی، امکان دریافت پوشش‌های جانی نیز وجود دارد. پوشش‌های بیمه آسانسور شامل موارد زیر است.

  • دریافت خسارات مالی ناشی از خسارات غیرجانی
  • هزینه‌های پزشکی و درمانی
  • هزینه نقص عضو و پیوند اعضا
  • دریافت هزینه فوت ناشی از خسارات جانی

پوشش های بیمه آسانسور

مسئول تهیه بیمه آسانسور کیست؟

تهیه بیمه آسانسور و پرداخت هزینه آن دو موضوع متفاوت هستند. معمولا تهیه بیمه آسانسور ساختمان به عهده مالک یا مدیران ساختمان است. این موضوع با مشورت ساکنین ساختمان انجام می‌شود. هزینه لازم برای بیمه آسانسور ساختمان نسبت به سهم هر شخص در ساختمان تعیین می‌شود. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات سرویس و نگهداری آسانسور، بیمه حوادث آسانسوری را تهیه می‌کنند. این بیمه فقط مختص شرکت است. برای پرداخت خسارات جانی و مالی شرکت، باید مدیر یا مالک ساختمان نسبت به تهیه بیمه اقدام کند.

بیشتر بخوانید:

پرداخت هزینه بیمه آسانسور با کیست؟

بر اساس قوانین، مالک ساختمان باید هزینه‌های اساسی ساختمان را پرداخت کند. پرداخت هزینه بیمه آسانسور نیز که یکی از هزینه‌های اساسی ساختمان است، باید توسط مالک ساختمان انجام شود.

نرخ بیمه آسانسور چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه نرخ بیمه آسانسور باید چند فاکتور زیر را در نظر بگیرید. البته این کار باید توسط کارشناسان بیمه انجام شود.

  • نوع کاربری آسانسور: به صورت کلی کاربری آسانسور شامل دو نوع مسافربر و باربری است که هر کدام مشخصات فنی و پوشش‌های بیمه‌ای متفاوتی دارند
  • ظرفیت آسانسور
  • تعداد توقف آسانسور
  • طول عمر آسانسور
  • تعهدات درخواستی درخواست کننده بیمه آسانسور از شرکت بیمه

افرادی که برای خرید بیمه آسانسور ساختمان به شرکت‌های آسانسوری مراجعه می‌کنند باید در فرم بیمه برخی از مشخصات آسانسور را وارد کنند. این مشخصات شامل تعداد طبقات ساختمان، تعمیر و نگهداری آسانسور، نوع درب کابین آسانسور، نوع گیربکس موتور، اجزای تابلو فرمان آسانسور، نوع ترمز و آدرس ساختمان است.

محاسبه بیمه آسانسور

نتیجه گیری 

با توجه به حضور آسانسور در اکثر ساختمان‌های ادارای، مسکونی و تجاری، تامین امنیت آسانسورها نیز امری ضروری است. بنابراین سرویس و نگهداری آسانسور و همچنین خرید بیمه آسانسور باید به صورت منظم و اصولی انجام شود. با تهیه بیمه آسانسور حوادث آسانسور و همچنین خسارات ناشی از آن را به حداقل برسانید. در این مقاله درباره پرداخت هزینه بیمه آسانسور که یکی از سوالات پر تکرار مالکان و مستاجرین ساختمان است صحبت کردیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر