انکودر آسانسور، انواع و کاربرد آن در آسانسور/نصب بر روی گاورنر برای کاربردهای ویژه

این مقاله جهت آشنایی شما با انکودر آسانسور که نقشی حیاتی در کنترل سرعت آسانسور دارد و موجب تشخیص موقعیت دقیق کابین و حرکت و توقف نرم و دقیق آن می‌شود تهیه شده است.

انکودر آسانسور

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – انکودر آسانسور یک وسیله الکترومکانیکی و ابزار سنجشی است که حرکت دورانی شفت الکتروموتور را به پالس­‌های دیجیتال تبدیل می­‌کند و آن را برای استفاده در میکروکنترل­‌ها یا سیستم‌­های کنترلی مانند درایو تابلو فرمان آسانسور ارسال می‌­کند. انکودرها به عنوان یک سنسور برای ارسال سیگنال فیدبک در سیستم‌­های کنترلی با مدار بسته(Close Loop) استفاده می­‌شوند.

مثلاً انکودر موتور آسانسور، حرکت دورانی شفت موتور را لحظه به لحظه به کدهای دیجیتالی تبدیل و آن را به درایو تابلو فرمان ارسال می­‌کند. درایو با استفاده از داده‌­های ارسالی از انکودر، مطلوب‌­ترین منحنی حرکت را در اختیار موتور قرار می‌­دهد تا آسانسور حرکتی نرم و توقفی آرام و دقیق داشته باشد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا با انواع انکودر و کاربردهای آن در آسانسور آشنا شوید.

انواع انکودر آسانسور

در آسانسور از دو نوع انکودر افزایشی و مطلق استفاده می­‌شود که در ادامه هرکدام به طور کامل توضیح داده شده‌­اند.

انکودر افزایشی(Incremental)

برای محاسبه تعداد دور در واحد زمان از انکودر افزایشی استفاده می‌­شود. این نوع انکودر صفر مطلق ندارد و با وصل تغذیه آن، موقعیت کنونی صفر فرض شده و در اثر گردش، پالس­‌های خروجی را ارائه می‌­دهد. این انکودرها در نوع تک کانال و ربعی عرضه می­‌شوند. نوع تک کانال(تاکومتر) معمولاً در سیستم­‌هایی که در یک جهت می­‌چرخند استفاده می­‌شود؛ اما انکودرهای ربعی که دارای دو کانال هستند، در سیستم‌­های پیشرفته و پیچیده کاربرد دارند. این انکودرها دارای دو کانال A و B هستند که نسبت به هم اختلاف فاز الکتریکی 90 درجه دارند. از طریق این دو کانال می­‌توان سرعت دورانی و جهت چرخش موتور را به دست آورد.

انکودر مطلق(Absolute)

در انکودر مطلق، موقعیت مکانی و زاویه شفت در هر لحظه به صورت داده برای کنترلر ارسال می­‌شود. یعنی صفر همیشه مشخص است و وضعیت با قطع برق از بین نمی‌­رود. هنگامی که انکودر مطلق را روشن می­‌کنید، می­‌تواند به شما موقعیت دقیق شفت گردان را بگوید. نکته مهم این است که یک انکودر مطلق می‌­تواند این کار را بدون نیاز به چرخاندن شفت انجام دهد.

کاربردهای انکودر در آسانسور

انکودرها کاربردهای متعددی در آسانسور دارند و وظایف زیادی را برای اطمینان از عملکرد ایمن و مؤثر آسانسورهای الکتریکی ایفا می‌­کنند. از جمله کاربردهای انکودر در آسانسور می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

جابه‌­جایی موتور آسانسور

در موتورهای گیرلس آسانسور، از انکودر برای کنترل سرعت و موقعیت موتور و همچنین جابه‌­جایی موتور استفاده می­‌شود. معمولاً از انکودرهای مطلق برای جابه­‌جایی استفاده می­‌شود؛ اما به طور خاص در آسانسور از انکودر افزایشی استفاده می‌­شود. در صورت استفاده از انکودر افزایشی برای جابه­‌جایی، باید حتماً کانال U، V و W جداگانه‌­ای داشته باشد.

کنترل سرعت آسانسور

یکی از وظایف مهم انکودرها در آسانسور، جلوگیری از افزایش سرعت بیش از حد آسانسور است. جهت کنترل سرعت آسانسور، می­‌توان از انکودر افزایشی استفاده نمود. زیرا انکودرهای افزایشی با هزینه کمتری می‌­توانند سرعت را تضمین کنند. به منظور کنترل سرعت، انکودر با ارسال فیدبک به کنترلر، سبب می­‌شود تا کنترلر تشخیص دهد که چه موقع سرعت از حد مجاز فراتر رفته است. عملکرد ایمن و حرکت نرم آسانسور، وابسته به فیدبک­های انکودر است.

تشخیص موقعیت دقیق کابین

از برخی انکودرهای آسانسور، برای تضمین توقف آسانسور در محل مناسب استفاده می­‌شود. وظیفه این انکودرها این است که آسانسور را دقیقاً در محلی که باید توقف کند، متوقف نماید. در واقع انکودر با ارسال سیگنال به کنترلر اعلام می­‌کند که چه زمانی آسانسور به طبقه مورد نظر رسیده است و آسانسور را دقیقاً در محلی که کف کابین مقابل کف طبقه قرار دارد، متوقف کرده و کابین کاملاً در تراز طبقه قرار می­‌گیرد و خروج از کابین بدون هیچ گونه اختلاف سطحی توسط مسافران صورت می­‌پذیرد.

بیشتر بخوانید:

8 علت لرزش کابین آسانسور

کیفیت کابین آسانسور به چه عواملی بستگی دارد؟

کنترل حرکت درب کابین

در ساختمان­‌های مرتفع با تردد مسافر زیاد، کاهش زمان توقف کابین در طبقات جهت خروج و سوار شدن مسافرین، یک هدف بسیار مهم است که در صورت رسیدن به آن، امکان جابه‌­جایی مسافران بیشتری فراهم می­‌شود. یک عامل تأثیرگذار در رسیدن به این هدف، عملکرد صحیح درب آسانسور است.

باز و بسته شدن سریع و دقیق و بی ­عیب درب­ها با کمترین سر و صدا، نیازمند استفاده از سرووموتورها جهت تأمین نیروی محرکه درب است. انکودرها با ارسال سیگنال به سرووموتورهای درب، سرعت و موقعیت درب را کنترل کرده و در ارائه خدمات سریع و بی ­نقص درب­‌ها و در نتیجه کاهش زمان توقف کابین در طبقات بسیار مؤثرند.

نصب بر روی گاورنر برای کاربردهای ویژه

از دیگر کاربردهای انکودرها، نصب بر روی گاورنر آسانسور جهت کنترل سرعت در برخی کاربردهای خاص ایمنی است.

کاربردهای ویژه انکودر آسانسور

 

نکات مهم در انتخاب انکودر

  • سرعت دوران انکودر متناسب با سرعت موتور باشد
  • انطباق و هم­خوانی انکودر با مشخصات درایو یا کنترلر
  • هم­خوانی ابعادی و امکان نصب مناسب انکودر بر روی موتور
  • استفاده از طول مناسب کابل انکودر
  • بررسی رطوبت و شرایط دمایی محیط محل نصب انکودر

موارد مهم در نصب انکودر

  • تا حد ممکن از افزایش طول کابل انکودر بپرهیزید.
  • در صورت استفاده از پایه برای نصب انکودر، حتماً پایه را ثابت و محکم نمایید.
  • نصب انکودر بر روی پایه به گونه‌­ای باشد که کمترین لرزش به انکودر منتقل شود.
  • کابل انکودر را حتماً از مسیر مناسب و ایمن و از کانال عبور دهید.
  • در صورت بلند بودن کابل انکودر، از حلقه کردن طول اضافی کابل بپرهیزید.
  • از عبور کابل انکودر از مجاورت اجزای متحرک یا جریان برق خودداری کنید.
  • کابل انکودر را خم یا تا نکنید و آن را توسط لوله یا کانال محافظت کنید.
  • کابل انکودر را از نوع شیلددار انتخاب نمایید و آن را از سمت تابلو به ارت متصل کنید. مگر اینکه اتصال ارت از طرف موتور انجام شده باشد و قابل حذف نباشد. در چنین حالتی اتصال ارت از سمت تابلو را قطع نمایید. اتصال شیلد به ارت توسط بست انجام شود و سطح تماس شیلد با ارت حداقل 3 میلی­متر باشد.

موارد مهم نصب انکودر آسانسور

نتیجه­ گیری 

افزایش کارایی و خدمت­ رسانی ایمن در آسانسور­ها، از اهداف مهم است. همان­طور که توضیح داده شد، استفاده از انکودرها، یکی از نیازهای مهم در جهت راه ­اندازی یک آسانسور به حساب می‌­آید. به همین دلیل بهتر است قبل از اقدام به خرید این محصول، آشنایی و شناخت کاملی نسبت به آن کسب کنید. انکودرها به عنوان سنسور­هایی با ارسال سیگنال به کنترلر، سبب افزایش ایمنی آسانسور و کنترل بیشتر بر سرعت و موقعیت آسانسور می­‌شوند. همچنین با افزایش کیفیت حرکت آسانسور و نیز تأثیر در عملکرد درب آسانسور، کیفیت حرکت و رضایت مسافران را افزایش می‌­دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر