آشنایی بیشتر با کارسلینگ آسانسور، نحوه ریل‌گذاری و اجزای آن

در این مطلب، مروری بر کارسلینگ آسانسور، نحوه ریل گذاری و اجزای آن داریم.

کارسلینگ آسانسور

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – اتاقک کابین آسانسور معمولاً توسط یک چهارچوب یا فریم فولادی به نام یوک در چاه آسانسور معلق می­‌شود. کابین و یوک به وسیله دو جفت کفشک، یک جفت در بالا و یک جفت در پایین یوک، در ریل­‌های راهنما هدایت می­‌شوند. همچنین ترمز ایمنی آسانسور نیز در داخل یوک جاسازی و مهار می­‌شود؛ اما برای تمام آسانسور­ها نمی‌­توان از یک نوع یوک و چهارچوب مشخص استفاده کرد. ممکن است محل تعلیق و اتصال سیم بکسل‌­ها به کابین، در وسط آن نباشد و یا در مواردی که کابین دارای دو یا سه ورودی است، مهار کابین توسط چهارچوب یوک غیرممکن و یا بسیار دشوار خواهد بود. همچنین در آسانسور­های هیدرولیکی جک غیرمستقیم، نمی­‌توان از یوک استفاده نمود. در این موارد برای نصب و مهار کابین، از کارسلینگ(Car Sling) استفاده می‌­شود. در این مقاله شما را با کارسلینگ آسانسور آشنا می‌­کنیم.

کارسلینگ آسانسور چیست؟

در برخی از آسانسور­های کششی و هیدرولیکی، به دلایلی از جمله تعدد ورودی­‌های کابین، محدودیت فضای چاه جهت اجرای آسانسور یا طراحی خارج از مرکز سیستم تعلیق؛ طراحی و ریل­‌گذاری آسانسور به گونه‌­ای خواهد بود که استفاده از یوک و مهار کابین داخل آن امکان‌­پذیر نیست. در چنین مواردی از کارسلینگ آسانسور استفاده می‌­شود که کابین روی آن قرار گرفته و ثابت و مهار می­‌شود. سیستم ترمز ایمنی یا پاراشوت و نیز کفشک‌­های راهنما بر روی کارسلینگ نصب می­‌شوند. همچنین سیستم تعلیق نیز به کارسلینگ اتصال می­‌یابد.

طراحی کارسلینگ آسانسور و ساخت آن نیازمند تخصص و دقت بالایی است. چرا که ظرافت و استحکام و طراحی مناسب کارسلینگ، تأثیر مستقیم بر عملکرد و ایمنی آسانسور خواهد داشت و از لرزش و صداهای احتمالی که رفع آن بسیار دشوار است، جلوگیری می‌­کند.

کارسلینگ آسانسور

نحوه ریل­گذاری در صورت استفاده از کارسلینگ

در صورت استفاده از کارسلینگ، نحوه ریل­‌گذاری آسانسور تغییراتی به شرح زیر خواهد داشت.

نحوه ریل­گذاری در آسانسور­های کششی

یکی از بیشترین کاربرد­های کارسلینگ در آسانسور­های کششی، مربوط به زمانی می‌­شود که تعداد ورودی­‌های کابین بیش از یک عدد و در دو ضلع مجاور آن باشد. ریل‌­گذاری در این آسانسور­ها به صورت ریل معکوس است. به این صورت که ریل وزنه تعادل و ریل کابین در یک ضلع چاه و با جانمایی پشت به پشت هم؛ اما با کمی فاصله از یکدیگر نصب می­‌شوند. در این حالت سایر اضلاع چاه با مانعی از جمله ریل­‌ها یا آهنکشی مسدود نشده و می­‌تواند محل قرارگیری درب باشد. همچنین این نوع ریل­گذاری برای چاه‌­هایی که فضای کمی دارند نیز استفاده می‌­شود.

کارسلینگ کششی

نمونه­‌ای از کارسلینگ کششی

در صورت عدم استفاده از کارسلینگ در کابین­‌های چند درب، ریل‌­گذاری باید به صورت رأس به رأس یا کنجی اجرا شود. در این صورت به دلیل موقعیت قرارگیری ریل­‌ها در کنج، اولاً با بلا استفاده ماندن و هدر رفتن بخشی از فضای چاه روبه­‌رو خواهیم بود و ثانیاً شکل کابین به صورت چند ضلعی خواهد بود که چندان زیبا و مناسب نیست. همچنین امکان اجرای این ریل‌­گذاری در چاه­‌های کوچک به دلایل فوق میسر نیست.

جانمایی ریل معکوس

جانمایی ریل معکوس

جانمایی ریل راس به راس

جانمایی ریل رأس به رأس

مزایای استفاده از کارسلینگ کششی ریل معکوس

  • اشغال کمترین فضای لازم برای ریل‌­گذاری نسبت به سایر روش­‌های ریل­‌گذاری.
  • امکان طراحی کابین با سه درب.
  • امکان ساخت کابین 4 ضلعی در آسانسور­های دو و سه درب.
  • سهولت نصب گاورنر در طرفین کارسلینگ.
  • تأمین زاویه آلفا به میزان 180 درجه.
  • قابل استفاده در آسانسور­های بدون موتورخانه و موتورخانه­‌دار.
  • قابل استفاده در آسانسور­های هوم لیفت.

ریل­‌گذاری در آسانسور­های هیدرولیکی

در آسانسور­های هیدرولیکی، می­‌توان بسته به نوع طراحی، جک را مستقیماً(مستقیم از بغل) یا غیرمستقیم به کارسلینگ متصل نمود. در این حالت از یک جفت ریل در نصب آسانسور استفاده خواهد شد که سبب کاهش هزینه­‌های نصب آسانسور می­‌شود. در ادامه کارسلینگ در آسانسور­های هیدرولیک جک مستقیم و غیرمستقیم را به طور کامل شرح می­‌دهیم.

کارسلینگ در آسانسور­های هیدرولیک جک مستقیم

این نوع کارسلینگ آسانسور ساختار ساده­‌تری دارد. قطعاتی مانند پاراشوت، فلکه هرزگرد، قلاب بکسل و صفحه اتصال سر بکسل‌­ها و برخی متعلقات دیگر، به دلیل اتصال مستقیم جک به کارسلینگ حذف شده‌­اند. نکته مهم در رابطه با این نوع کارسلینگ، قابلیت رگلاژ طول قسمتی است که باید به جک متصل شود. این بخش با توجه به طول جک تنظیم شده و معمولاً از تراز کفشک­‌های بالای کارسلینگ بالاتر است.

کارسلینگ آسانسورهای هیدرولیک جک مستقیم

کارسلینگ در آسانسور­های هیدرولیک جک غیرمستقیم

جک در روش غیرمستقیم از طریق فلکه و سیم بکسل به کابین یا همان کارسلینگ متصل می­‌شود. جک در این حالت بر روی پایه‌­ای قرار می­‌گیرد که طول آن بسته به ارتفاع چاه، عمق چاهک، کورس جک و طول جک در حالت بسته متغیر است. این نوع کارسلینگ با توجه به تعلیق توسط سیم بکسل، باید مجهز به پاراشوت باشد. پاراشوت مورد استفاده در این نوع کارسلینگ، معمولاً بدون گاورنر عمل می­‌کند.

کارسلینگ در آسانسورهای هیدرولیک جک غیرمستقیم

اجزای به کار رفته در کارسلینگ آسانسور هیدرولیکی

اجزای به کار رفته در کارسلینگ آسانسورهای هیدرولیکی شامل وارد زیر می‌­شوند.

سازه(Structure) کارسلینگ 

قسمت اصلی کارسلینگ آسانسور هیدرولیکی، سازه آن است که باید توانایی تحمل وزن کابین و ظرفیت بار داخل کابین و نیز گشتاورهای وارده از سوی آن را داشته باشد. سازه کارسلینگ به شکل L ساخته می‌شود و دارای دو ستون عمودی و دو تیرک افقی است.

کفشک کارسلینگ

بین کارسلینگ و ریل از کفشک استفاده می­شود. معمولاً در کارسلینگ هیدرولیکی از دو نوع کفشک رولر و کفشک لغزشی استفاده می‌­شود. از آن­جا که کارسلینگ‌­های هیدرولیکی نیروی بیشتری به ریل­‌ها وارد می‌­کنند. لذا باید کفشک­ها از مقاومت مکانیکی بالایی در مقابل نیرو­های وارده برخوردار باشند. به دلیل مقاومت بالای کفشک‌­های رولر در برابر نیروهای وارده، معمولاً در قسمت پایین کارسلینگ نصب می­‌شوند.

کفشک کارسلینگ

نمونه‌­ای از کفشک رولر کارسلینگ

کفشک لغزشی کارسلینگ

نمونه‌­ای از کفشک لغزشی

پاراشوت کارسلینگ هیدرولیکی

از آن­جا که در سیستم‌­های جک غیرمستقیم، تعلیق کارسلینگ توسط سیم بکسل انجام می‌­شود، به دلیل احتمال گسیختگی سیم بکسل­‌ها، استفاده و تعبیه پاراشوت در کارسلینگ الزامیست. در صورت استفاده از پاراشوت بدون گاورنر، تحریک آن در مواقع اضطراری باید توسط یک سیستم مکانیکی شامل پلیت‌ها، فنرها و لینک­‌های تحریک صورت پذیرد.

کارسلینگ مجهز به پاراشوت بدون گاورنر

 

کارسلینگ مجهز به پاراشوت بدون گاورنر

فلکه جک آسانسور هیدرولیک

با توجه به بررسی‌­های به عمل آمده، نیروی وارد بر فلکه متصل به جک در سیستم هیدرولیکی، بسیار بالاتر از نیروی وارد بر فلکه در سیستم کششی متداول است. بنابراین باید فلکه آسانسور هیدرولیکی منصوبه در کارسلینگ، از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد. برای اتصال فلکه به جک از یک قاب ویژه استفاده می‌­شود. اتصال این دو باید به گونه­‌ای باید که دمونتاژ آن به راحتی انجام شود. بهتر است جهت اتصال فلکه به جک، از اتصالات پیچ و مهره­‌ای استفاده شود.

قلاب بکسل

عملکرد و ظاهر قلاب بکسل در کارسلینگ هیدرولیکی، مشابه نمونه‌­های به کار رفته در آسانسورهای کششی است. نحوه اتصال قلاب بکسل این گونه است که از یک سمت سیم بکسل توسط این قلاب به پلیتی روی پایه جک ثابت می‌­شود و از سمت دیگر به پلیتی مخصوص کارسلینگ که توسط لینک‌­ها با پاراشوت درگیر هستند، متصل می­‌شود.

قلاب بکسل

پایه جک آسانسور هیدرولیکی

این پایه قطع‌ه­ای ساده است که نقشی مهم در کارکرد کارسلینگ ایفا می­‌کند. از یک سو این پایه تمام نیروهای بار وارد بر سیستم را به زمین منتقل می­‌کند و از سوی دیگر طول آن در طراحی آسانسور بسیار مهم و کاربردی است.

جمع­ بندی

در این مقاله به صورت مفصل به بررسی نحوه ریل‌­گذاری و اجزای به کار رفته در کارسلینگ آسانسور، به خصوص در آسانسور­های هیدرولیکی، پرداختیم. کارسلینگ در آسانسور­های هیدرولیکی جک غیرمستقیم و در برخی طراحی­‌های آسانسور کششی، نقش یوک را ایفا می‌­کند. استفاده از کارسلینگ باعث مزایایی در طراحی آسانسور، از جمله طراحی آسانسور با دو یا سه درب کابین به راحتی امکان­پذیر خواهد بود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر