الزامات استانداردی نصب آینه و شیشه در آسانسور

در این مقاله، الزامات استانداردی نصب آینه و شیشه‌های تزئینی در کابین آسانسور را ذکر می‌کنیم.

الزامات استانداردی نصب آینه در آسانسور

یونس نجف نیا، کابین نیوز – نصب آینه در کابین آسانسور به دلیل ویژگی­‌های آن از گذشته مرسوم و متداول بوده است. امروزه طراحان و معماران ساختمان­‌ها، چنان به جزئیات معماری و زیبا سازی آن اهمیت می­‌دهند که این توجه در بسیاری از موارد، کابین­ آسانسور ساختمان را نیز شامل می­‌شود و ارائه طرح داخلی و طراحی تزئینات کابین از سوی ایشان صورت می‌­پذیرد. در این روند، استفاده از آینه­‌های تزئینی و شیشه‌­های تزئینی در طراحی داخلی کابین رو به افزایش است؛ اما با توجه به اهمیت ایمنی مسافران کابین، رعایت الزامات استانداردی استفاده از این مصالح در کابین اجتناب ناپذیر است. در این مطلب الزامات استانداردی نصب آینه در آسانسور را بررسی می‌کنیم.

شرایط نصب آینه و شیشه­‌های تزئینی در کابین آسانسور

  • مطابق بند 8-3-4 از استاندارد ملی ایران به شماره 1-6303 تجدید نظر اول، “آینه و یا شیشه­‌های تزئینی به ­کار رفته در دیواره یا سقف کابین باید دارای حداقل ضخامت میلی متر 4 بوده و جهت جلوگیری از ریزش در هنگام شکسته شدن از پشت با لایه چسب­دار پوشانده شده باشند.”

از آنجا که معمولاً آینه و شیشه‌­های تزئینی کابین به منظور مهار و مقاوم سازی در قاب یا چهارچوب قرار داده می­‌شوند، لذا بررسی شرایط ذکر شده در استاندارد در زمان بازرسی و صحه گذاری آن توسط بازرس با ابهاماتی مواجه است. جهت راهگشایی این مشکل، در بخش “پرسش­‌های متداول” سامانه مدیریت بازرسی آسانسور به این ابهام پاسخ داده شده است:

الزامات استانداردی نصب آینه در آسانسور

  • با توجه به پاسخ ارائه شده، در صورت عدم دسترسی لازم، حصول اطمینان از حداقل ضخامت آینه یا شیشه تزئینی باید از روش‌­های غیر مخرب مانند استفاده از ضخامت سنج آلتراسونیک انجام شود. همچنین استفاده از لایه چسب­دار در پشت شیشه یا آینه، با خوداظهاری از سوی عرضه کننده قابل پذیرش خواهد بود.

در استاندارد ملی ایران شماره 20-6303 (چاپ اول): سال 1399 اشاره‌­ای به الزامات شکست آینه و شیشه‌­های تزئینی به کار رفته در کابین شده است. اگرچه این استاندارد در حال حاضر لازم الاجرا نیست؛ اما از آنجا که نسخه بروز شده استاندارد فعلی است، می‌­تواند در انتخاب تزئینات و مواد تشکیل دهنده کابین مفید و راهگشا باشد.

  • در انتهای بند 5-4-4 از استاندارد ملی ایران شماره 20-6303 (چاپ اول): سال 1399 بیان می‌شود:

“طبق الزامات استانداردی نصب آینه در آسانسور، آینه و شیشه‌­های تزئینی داخل کابین در صورت شکسته شدن باید الزامات شکست نوع B یا شکست نوع C را مطابق پیوست پ استاندارد ملی ایران شماره 19017: سال 1393 برآورده کنند.”

مطالب مرتبط:

5 علت نصب آینه در آسانسور

(لازم به توضیح است که “پیوست ج” استاندارد ملی ایران شماره 19017: سال 1393در متن استاندارد 20-6303 اشتباهاً “پیوست پ” ذکر شده است).

الزامات استانداردی نصب آینه در آسانسور

الزامات استانداردی نصب آینه در آسانسور

الزامات استانداردی نصب آینه در آسانسور

الزامات استانداردی نصب آینه در آسانسور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر