چگونگی محاسبه و تعیین ظرفیت کابین آسانسور مطابق استاندارد ملی 1-6303

در این مقاله چگونگی محاسبه و تعیین ظرفیت کابین آسانسور مطابق استاندارد ملی 1-6303؛ تجدید نظر اول را بررسی می‌کنیم.

محاسبه ظرفیت کابین آسانسور

یونس نجف نیا، کابین نیوزمحاسبه ظرفیت کابین آسانسور، یکی از عوامل مهم در طراحی آسانسور می‌باشد که بر کل فرآیند طراحی و انتخاب قطعات تأثیرگذار است. ظرفیت آسانسور را می‌توان به دو بخش تقسیم نمود: تعداد نفراتی که مساحت کابین اجازه سوار شدن به آن‌ها می‌دهد؛ و جرم باری که آسانسور توانایی جابجایی آن را دارد و براساس آن طراحی شده است. بر این اساس، برای جلوگیری از سوارشدن بیش از اندازه مسافرین(حالت اضافه وزن) مساحت مفید کابین باید محدود شود. تمامی تورفتگی‌ها و یا گسترش سطح در کابین، حتی با ارتفاع کمتر از یک متر و نیز هر سطح قابل دسترسی در قسمت ورودی کابین، وقتی که درها بسته باشند، باید در محاسبه مساحت مفید کابین در نظر گرفته شود.

رابطه بار نامی آسانسور با ظرفیت کابین

توجه به این نکته حائز اهمیت است که گاهی اوقات امکان دارد نسبت مستقیمی میان بار نامی آسانسور بر حسب کیلوگرم، با ظرفیت کابین برحسب نفرات ضرب در 75 کیلوگرم وجود نداشته باشد؛ اما نباید از آن کوچکتر باشد. این بدان معناست که در آسانسورهای باری-مسافری، می‌توان کابینی داشت که حداکثر بار مجاز آن، خیلی بیشتر از تعداد نفرات ظرفیت کابین ضرب در 75 کیلوگرم باشد. به عنوان مثال کابینی با ظرفیت نفرات 10 و با حداکثر بار نامی 1200 کیلوگرم.

اگرچه در آسانسورهای باری-مسافری، حداکثر بار مجاز آسانسور می‌تواند بیشتر از ظرفیت کابین برحسب نفرات ضرب در 75 کیلوگرم باشد؛ اما باید توجه داشت که در این صورت، کلیه تجهیزات آسانسور مانند توان موتور، سایز و نوع ریل‌های راهنمای آسانسور، ضخامت و تعداد طناب‌های فولادی، ظرفیت پاراشوت و ظرفیت ضربه‌گیرها و … براساس حداکثر بار مجاز انتخاب شود. بنابراین بار نامی برحسب کیلوگرم، ملاک اولیه جهت بررسی ظرفیت و تعداد مسافران است. جدول زیر از تلفیق دو جدول ارائه شده در استاندرد ملی 1-6303 ایجاد شده است.

محاسبه ظرفیت کابین آسانسور

روش محاسبه ظرفیت کابین آسانسور

جهت بررسی و محاسبه ظرفیت کابین آسانسور، ابتدا باید ظرفیت کابین به نفر و کیلوگرم توسط طراح اعلام شود. با بررسی ظرفیت اعلامی به کیلوگرم توسط طراح در جدول زیر، مقدار حداکثر مساحت متناظر با آن را تعیین می‌کنیم. طراحی کابین باید به گونه‌ای انجام شود تا ابعاد پیشنهادی کابین و در نتیجه مساحت حاصل از این ابعاد، از حداکثر مساحت کابین در جدول کوچکتر باشد. باید همواره کنترل شود مساحت کابین از حداکثر ظرفیت موجود در جدول زیر بیشتر نشود، در غیر اینصورت ظرفیت بالاتر در نظر گرفته می‌شود. سپس برای تعیین تعداد مسافران متناظر با این مساحت، باید از دو مقدار زیر، هر کدام که کوچکتر است را انتخاب نمود:

  • تعداد مسافر به دست آمده از جدول متناظر با مساحت کابین؛
  • از تقسیم بار نامی(بار طراحی و اظهار شده برای کابین) برحسب کیلوگرم بر عدد 75 و گرد کردن آن به نزدیکترین عدد صحیح پایین.

محاسبه ظرفیت کابین آسانسور

 

مطالب مرتبط:

کیفیت کابین آسانسور به چه عواملی بستگی دارد؟ 

جنس اجزای کابین آسانسور

اما ممکن است برخی از مساحت‌ها در بازه حداکثر و حداقل مساحت مندرج در جدول فوق نباشند و یا برعکس، برخی مساحت‌ها در بازه حداقل و حداکثر چند ردیف باشند.

  • در مواردی که برخی از مساحت‌ها در بازه حداکثر و حداقل مساحت مندرج در جدول فوق نباشند، مانند 0/59 یا 0/71 یا 0/72یا 0/73 مترمربع، اگر مساحت، بین حداقل مساحت ردیف بالا و حداکثر مساحت ردیف پایین باشد، تعداد نفرات از ردیف بالا و حداقل ظرفیت برحسب کیلوگرم(چنانچه ظرفیت بیشتری از سوی طراح اعلام نشده باشد) می‌تواند از ردیف پایین در نظر گرفته شود. البته یادآوری می‌گردد ظرفیت برحسب کیلوگرم مبنای طراحی و محاسبات و انتخاب قطعات آسانسور خواهد بود.

محاسبه ظرفیت کابین آسانسور

 

  • مثلاً در خصوص مساحت 0/59 متر مربع، مطابق روش فوق، ظرفیت می‌تواند 2 نفر 225 کیلوگرم باشد و ظرفیت 2 نفر 180 کیلوگرم اشتباه است.
  • همچنین در خصوص مساحت 0/74 متر مربع، ظرفیت می‌تواند 3 نفر 300 کیلوگرم باشد و ظرفیت 3 نفر 225 کیلوگرم اشتباه است.
  • هنگامی که برخی از مساحت‌ها در بازه حداقل و حداکثر چند ردیف باشند، هر یک از ردیف‌ها می‌تواند برای محاسبه ظرفیت کابین آسانسور در نظر گرفته شود.

محاسبه ظرفیت کابین آسانسور

 

  • مثلاً در خصوص مساحت 1/57 متر مربع، هم می‌تواند 8 نفر 600 کیلوگرم و هم 8 نفر 630 کیلوگرم باشد.

بیشتر بخوانید:

الزامات روشنایی کابین آسانسور 

مقایسه درب کابین و درب طبقه آسانسور | بررسی تفاوت و شباهت آن‌ها 

محاسبه ظرفیت کابین آسانسور

درون یابی خطی برای مقادیر میانی بار

چنانچه طراحی آسانسور براساس ظرفیت‌های میانی بار انجام شود، به منظور تعیین حداکثر مساحت کابین از روش درون‌ یابی خطی استفاده می‌شود.

  • به عنوان مثال حداکثر مساحت کابین متناظر با 950 کیلوگرم بار بصورت زیر تعیین می‌شود.

محاسبه ظرفیت کابین آسانسور

 

 

کلام آخر 

تعیین ظرفیت کابین از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا طراحی ، انتخاب و خرید قطعات آسانسور بر مبنای ظرفیت انتخابی انجام میشود لذا نحوه استفاده از جدول تعیین ظرفیت از اهمیت بالایی برخوردار است .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر