انتخاب حفاظ آسانسور یا دیواره جداساز بر اساس استاندارد ملی 11800

مطابق استاندارد ملی ایران ، به‌منظور جداسازی چاهک‌ها و چاه‌های مشترک و نیز محافظت از ناحیه رفت آمد وزنه تعادل، باید از دیواره‌های جداساز استفاده نمود.

انتخاب حفاظ آسانسور

یونس نجف نیا، کابین نیوز – مطابق استاندارد ملی ایران به شماره 1-6303 تجدید نظر اول، به‌منظور جداسازی چاهک‌ها و چاه‌های مشترک و نیز محافظت از ناحیه رفت آمد وزنه تعادل، باید از دیواره‌های جداساز استفاده نمود. انتخاب حفاظ آسانسور یا دیواره‌های منفذ دار برای این جداسازی یا حفاظت، باید مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 11800 انجام شود.

نکات انتخاب حفاظ یا دیواره جداساز آسانسور

همچنین جهت جلوگیری از حوادث ناشی از تماس با فلکه‌های کششی و هرزگرد، این فلکه‌ها باید توسط حفاظ‌هایی پوشش شوند. جهت انتخاب حفاظ آسانسور باید دقت کافی داشته باشید. حفاظ‌های به کار رفته باید به‌گونه‌ای ساخته شده باشد که اجزاء چرخنده قابل مشاهده بوده و مانعی برای عملیات بازدید و نگهداری نباشد. در صورت مشبک بودن، باید سوراخ‌ها مطابق استاندارد ملی ایران به شماره 11800 باشد.

انتخاب دیواره جداساز طبق جدول استاندارد

برای انتخاب ابعاد روزنه‌های دیواره جداساز یا حفاظ فلکه آسانسور، از جدول شماره 4 استاندارد ملی ایران به شماره 11800 استفاده می‌شود. در جدول 4 فاصله‌های ایمنی تا مناطق خطر  مربوط به دهانه‌های با شکل منظم برای افراد 14 ساله و بالاتر آمده است. بُعد e دهانه، با اندازه ضلع یک دهانه مربعی شکل، قطر یک دهانه مدوّر و باریک‌ترین بُعد یک دهانه شکاف، متناظر است.

چگونگی استفاده از جدول 4 سازمان استاندارد

  • در واقع کمترین فاصله آزاد بین دیواره جداساز یا حفاظ با قطعه متحرک مانند قاب وزنه، کابین، فلکه‌ها و …، فاصله‌های ایمنی تا منطقه خطر(Sr) خواهد بود. انتخاب ابعاد روزنه‌های حفاظ یا دیواره جداساز باید گونه‌ای باشد تا قسمت‌های بدن انسان با توجه به فاصله با قطعه متحرک، از آن عبور نکند و دچار حادثه نشود.
  • با توجه به گزینه‌های موجود در جدول، شکل روزنه‌های حفاظ یا دیواره جداساز را مشخص می‌کنیم؛ مثلاً مربع، گرد یا شیار.
  • با توجه به شکل روزنه انتخابی، فاصله اندازه گیری شده بر حسب میلی‌متر را در جدول پیدا می‌کنیم. چنانچه عدد  مورد نظر در جدول نباشد، اولین عدد کمتر از عدد اندازه‌گیری شده، ملاک خواهد بود.
  • ابعاد روزنه e متناظر با مشخص می‌گردد. روزنه‌های حفاظ یا دیوار جداساز باید حداکثر برابر با ابعاد مشخص شده در جدول باشد.

انتخاب حفاظ آسانسور

برای مثال:

اگر به‌منظور حفاظت از ناحیه رفت و آمد وزنه تعادل از ورق پانچ(شکل روزنه گرد) به عنوان دیواره محافظ استفاده کنیم و فاصله ایمنی تا قاب وزنه(

Sr) حداقل 35 میلی‌متر باشد، مطابق جدول شماره 4، حداکثر قطر دهانه روزنه‌ها معادل 10 میلی‌متر خواهد بود. یعنی استفاده از ورق پانچ با قطر روزنه‌های حداکثر 10 میلی‌متری بلامانع است.

 

مطالب مرتبط:

چگونگی محاسبه و تعیین ظرفیت کابین آسانسور مطابق استاندارد ملی 1-6303

جنس اجزای کابین آسانسور از نظر استاندارد ملی

 

انتخاب حفاظ آسانسور

حرف آخر

انتخاب و خرید همه قطعات آسانسور باید با دقت بالایی انجام شود. دیواره جداساز و حفظ های قطعات متحرک آسانسور نیز از این موضوع مستثنی نیست. زیرا این دیواره برای جدا کردن چاهک‌ها و چاه‌های مشترک کاربرد دارد. به همین علت شما باید این دیواره و حفاظ ها را بر اساس مقررات سازمان استاندارد ملی ایران انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر