کاربرد کفپوش‌ های آنتی استاتیک آسانسور در آسانسور ضد انفجار

با نصب کفپوش‌های آنتی استاتیک آسانسور، از ایجاد جرقه و انفجار در آسانسورهای ضد انفجار جلوگیری کنید.

کفپوش های آنتی استاتیک آسانسور

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – امروزه آسانسورها نه تنها در جابه جایی مسافران در محیط‌های شهری و ساختمان‌ها نقش اساسی و مهمی ایفا می‌کنند، بلکه در صنایع و کارخانجات و نیز معادن، جزو جدایی ناپذیری از تأسیسات مورد استفاده هستند. از جمله کاربردهای این وسیله می‌‌توان به استفاده از آسانسور در محیط‌های آلوده گازی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع شیمیایی و رنگ، صنایع دارویی، معادن زغال سنگ، سیلوهای گندم، انبارهای حبوبات و … اشاره نمود. البته آسانسورهایی که در این محیط‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید دارای ویژگی‌های خاص ایمنی و حفاظتی باشند. از جمله ویژگی‌های بسیار مهم در این آسانسورها، جلوگیری از ایجاد جرقه و در نتیجه آن پیشگیری از انفجار است. کفپوش‌ های آنتی استاتیک آسانسور یکی از راه‌های پیشگیری از این مشکل است. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت استفاده از کفپوش‌ های آنتی استاتیک آسانسور

به لطف قطعات و تجهیزات پیشرفته و دارای درجه حفاظت یا IP مخصوص در محیطهای کاری صنعتی، محافظت در برابر ایجاد جرقه تا حد بسیار زیادی تأمین خواهد شد؛ اما عوامل دیگری غیر از تجهیزات الکتریکی نیز ایجاد جرقه می‌کند که باید بررسی و خطرات ناشی از آنها برطرف گردد. یکی از این موارد، الکتریسیته ساکن ایجاد شده در اثر حرکت افراد بر روی سطح است که تخلیه این الکتریسیته ساکن، می‌تواند منجر به ایجاد جرقه و در نهایت انفجار شود.

جالب است بدانید یک فرد که در یک طبقه راه می‌رود، گاهاً می‌تواند ولتاژی حدود 3000 ولت ایجاد کند. با این توضیح لزوم به کارگیری روش‌هایی برای جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن یا تخلیه ایمن آن در آسانسورهای ضد جرقه یا ضد انفجار ضروری است. استفاده از کفپوش‌های ضد الکتریسیته ساکن یا ”آنتی استاتیک‟ در آسانسورهای ضد جرقه و ضد انفجار معمول و متداول است.

الکتریسیته ساکن چگونه تولید می‌شود؟

تماس و حرکت دو سطح با یکدیگر می‌تواند ایجاد بار الکتریکی کند. بار الکتریکی تولید شده، تا زمانی که بتواند از طریق تخلیه الکتریکی از بین برود، باقی می‌ماند. به عنوان مثال هنگامی که شخص در یک طبقه حرکت می‌کند، می‌تواند بار منفی ایجاد کند و هرچه حرکت او بیشتر باشد، میزان این بار منفی افزایش خواهد یافت. این بار الکتریکی ایجاد شده به عنوان بار استاتیک شناخته می‌شود. اگر بار استاتیک ذخیره شده به اندازه کافی قابل توجه باشد، هنگامی که یک جسم باردار به یک جسم رسانا یا زمین نزدیک می‌شود، بار اضافی بین دو جسم جریان می‌باشد و خنثی می‌شود. این پدیده ”تخلیه الکترواستاتیک‟ نامیده می‌شود که ممکن است با جرقه همراه باشد.

کفپوش آنتی استاتیک آسانسور

در محیط‌هایی که گازهای قابل اشتعال، حلال‌ها یا گرد و غبار قابل اشتعال وجود دارد، تخلیه الکترواستاتیک می‌تواند منبع احتراق و ایجاد انفجار باشد.

کفپوش آنتی استاتیک آسانسور

در مواردی که می‌خواهیم الکتریسیته ساکن بر روی سطح نماند و تخلیه گردد، باید از کفپوش‌ های آنتی استاتیک آسانسور استفاده کنیم. کفپوش‌های آنتی استاتیک، کفپوش‌هایی هستند که الکتریسیته ساکن بر روی آنها جمع نمی‌شود و با روشی خاص الکتریسیته را به چاه ارت هدایت می‌کند. ساختار کفپوش آنتی استاتیک به نوعی است که مواد به کار رفته در آن رسانای جریان الکتریسیته هستند و عملیات هدایت الکتریسیته را به خوبی انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

چگونگی کنترل بار فیزیکی در آسانسور، انواع سنسور کنترل وزن و دستگاه‌های کنترل الکترونیک

انواع کفپوش‌ های آنتی استاتیک آسانسور

انواع کفپوش‌های آنتی استاتیک عبارتند از:

  • کفپوش‌های آنتی استاتیک آسانسور از جنس PVL به صورت تایل یا کاشی
  • کفپوش‌های آنتی استاتیک از جنس PVL به صورت رول
  • کفپوش‌های اپوکسی آنتی استاتیک
  • سایر موارد

کفپوش‌های آنتی استاتیک به صورت تایل یا کاشی

معمولاً کفپوش‌ های آنتی استاتیک آسانسور که به شکل کاشی یا تایل هستند، به صورت کف کاذب اجرا شده و نیازمند ایجاد یک بستر و سازه مخصوص برای قرارگیری کاشی درون آن هستند.

کفپوش آنتی استاتیک آسانسور

کفپوش‌های آنتی استاتیک به صورت رول

کفپوشهای آنتی استاتیک به صورت رول معمولاً دارای درز هستند و درز آن‌ها محل تجمع آلودگی می‌شود. همچنین این مدل برای مکان‌هایی که ترافیک زیاد دارند، تحمل و مقاومت بالایی ندارد و زود از بین می‌رود.

کفپوش آنتی استاتیک آسانسور

کفپوش‌های اپوکسی آنتی استاتیک

نوع دیگر این کفپوش‌ها، کفپوش‌های اپوکسی آنتی استاتیک بوده که بدون درز و یکپارچه هستند و مقاومت مکانیکی بالا و تحمل بارهای سنگین را دارند. همچنین در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند و نیاز به کفسازی ویژه مانند نمونه‌های کاشی و رول ندارند.

کفپوش آنتی استاتیک آسانسور

کفپوش‌های اپوکسی آنتی استاتیک از دو بخش اصلی و چهار لایه تشکیل شده است.

  • بخش اول شامل پرایمر اپوکسی و لایه میانی اپوکسی است.
  • بخش دوم شامل شبکه مسی به منظور اتصال به چاه ارت و پرایمر رسانای اپوکسی و روکش اپوکسی آنتی استاتیک است که خواص زیر را ایجاد میکند.
  • اتصال به چاه ارت و تخلیه الکتریسیته ساکن
  • رسانای کامل پرایمر و انتقال جریان به سطح
  • رسانایی سطح رویی به عمق لایه کفپوش آنتی استاتیک جهت هدایت جریان الکتریسیته ساکن از سطح به عمق کفپوش و رسیدن به پرایمر رسانا و تخلیه نهایی

کفپوش آنتی استاتیک آسانسور

از آن جا که معمولاً آسانسورهای ضد انفجار در محیط‌های صنعتی و کارگاهی به کار می‌روند و تردد و فرسودگی در این محیط‌ها بالاست، لذا استفاده از کفپوش‌های اپوکسی انتی استاتیک کارایی بهتری دارند. در سیستم کفپوش آنتی استاتیک، با استفاده از شبکه بندی مسی و لایه نهایی آنتی استاتیک، بار الکتریسیته ساکن ایجاد شده، بر روی سطح کفپوش پراکنده خواهد شد. این پراکندگی بار سبب شده تا شوک ناشی از تخلیه بار الکتریکی و ایجاد جرقه اتفاق نیفتد. اگرچه کفپوش‌های ضد الکتریسیته ساکن یا آنتی استاتیک به خودی خود الکتریسیته ساکن ایجاد نمی‌کنند؛ اما با اتصال شبکه مسی آن‌ها به چاه ارت و زمین، به صورت کلی بار الکتریکی از بین خواهد رفت و سطح ایمنی بالایی فراهم خواهد شد. لذا لازم است تا پس از اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک در کف کابین و کف پاگرد طبقات در آسانسورهای ضد انفجار، از اتصال شبکه مسی به سیستم ارت ساختمان اطمینان حاصل نمود.

کفپوش آنتی استاتیک آسانسور

مزایای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

استفاده از کفپوش‌های اپوکسی آنتی استاتیک مزایای دیگری نیز دارد که در زیر به آنها پرداخته‌ایم:

  • با توجه به اینکه مساحت کابین محدود می‌باشد، می‌توان با سرعت بالا این کفپوش را اجرا نمود
  • تنوع بالا در رنگ
  • سطح بسیار سخت و مقاوم دارند. بنابراین با رفت و آمد طولانی مدت و حمل وسایل سنگین آسیب نمی‌بیند
  • به راحتی می‌توانید تمام اقدامات شستشو و پاکسازی سطح کفپوش آسانسور را با تجهیزات پاک کننده رایج انجام دهید
  • چنانچه بخشی از کفپوش آسیب ببیند، به راحتی ترمیم می‌گردد
  • فاقد هرگونه درز و شیار است

سخن آخر 

همانطور که گفته شد جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن و همچنین تخلیه الکترواستاتیک در آسانسورهای ضد انفجار اهمیت بالایی دارد. استفاده از کفپوش‌های آنتی استاتیک آسانسور روشی مطمئن و ایمن برای جلوگیری از بروز خطرات جبران ناپذیر احتمالی است. از نمونه‌های بسیار مناسب این کفپوش‌ها، کفپوش‌های اپوکسی آنتی استاتیک است که در آسانسورهای ضد انفجار به کار می‌رود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر