درباره آسانسور معلولین ،ویژگیها و الزامات استانداردی آن بیشتر بدانید

جهت تسهیل رفت و آمد معلولین و رعایت حال آن‌ها باید آسانسور معلولین در کلیه مکان‌های عمومی و ساختمان‌ها نصب شود.

آسانسور معلولین

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، 10 درصد از جمعیت جهان را معلولین جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی تشکیل می‌دهند. معلولان نیز مانند سایر افراد جامعه حقوق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارند. فراهم کردن بستر مناسب برای گسترش ارتباط اجتماعی و جلوگیری از انزوای آن ها مهم ترین وظیفه افراد جامعه محسوب می شود. یکی از گام های مهم در این زمینه، بهسازی معابر و مناسب سازی سازه های شهری و محلی و مکانهای عمومی برای استفاده معلولان است که پایه و اساس حضور در اجتماع و ارائه خدمات و تسهیلات شهروندی آنان را فراهم می کند. همچنین سالمندان که مایه برکت جامعه هستند نیز نیازمند خدمات اجتماعی مطلوب و شایسته می باشند. از جمله زیر ساخت های لازم برای خدمت رسانی به این افراد، آسانسور و بالابر های ویژه معلولین است که نقش به سزایی در تسهیل رفت و آمد و تردد این گروه از جامعه دارد. برای آشنایی بیشتر با این آسانسور، کاربرد و ساختار آن تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

آسانسور معلولین چیست؟

مطابق با استاندارد و نیز مقررات ملی ساختمان، در ساختمانهایی که احتمال عبور و مرور افراد معلول وجود دارد، می بایست حداقل یک دستگاه آسانسور با ظرفیت حداقل 8 نفر و با عرض درب حداقل 80 سانتیمتر موجود باشد.

  • این آسانسور ظرفیت حمل یک ویلچر و یک شخص را دارد.
  • دقت هم ترازی کابین آسانسور با سطح تراز طبقه در این آسانسور بمنظور تأمین ایمنی و تسهیل تردد افراد نابینا و ویلچرها بسیار مهم است.
  • نصب آینه در بدنه روبروی درب کابین نیز بسیار مفید است.
  • یکی از الزامات مهم در این آسانسور، محل نصب پنل شاسی احضار داخل کابین آن است که می بایست در مکانی مناسب و بگونه ای تعبیه گردد تا معلولین بتوانند به راحتی و بدون کمک از شخص دیگری از آن استفاده کنند. برای این منظور باید پنل شاسی های افقی در ارتفاع 90 تا 110 سانتیمتری از کف کابین تعبیه گردد.
  • شاسی های کابین و طبقه جهت افراد نابینا یا کم بینا باید دارای علائم خط بریل باشد.
  • برای افراد ناشنوا یا کم شنوا، باید یک نشانگر که طبقات را نشان می دهد در داخل کابین تعبیه گردد.
  • نصب فتوسل برای درب کابین و حداقل یک دستگیره داخل کابین این آسانسور توصیه می شود.

آسانسور معلولین

آسانسور معلولین

شاسی مجهز به علائم خط بریل

آسانسور معلولین

لزوم هم ترازی کابین آسانسور با سطح تراز طبقه

بالابر معلولین چیست؟

علاوه بر آسانسور که باید دارای کابینی با دیواره، سقف و کف باشد، می توان از بالابرهایی که دارای یک کفی با ابعاد لازم برای حمل ویلچر و یک شخص باشد نیز استفاده نمود. این بالابرها وظیفه حمل و جابجایی افراد معلول، سالمندان و افراد ناتوان را به عهده دارد. اگرچه این بالابرها کیفیت و راحتی آسانسور را ندارند، اما در بسیاری از مکانها که محدودیت نصب آسانسور وجود دارد، بسیار کارآمد خواهد بود. این بالابرها در انواع هیدرولیکی و وینچی طراحی و تولید می‌شود. رعایت نکات ایمنی و نصب تجهیزات ایمنی مناسب در این بالابرها بسیار ضروریست. همچنین در صورت نصب این بالابرها در فضای آزاد، رعایت حفاظت های لازم از تجهیزات در برابر رطوبت، خوردگی و گرد و غبار ضروریست و میبایست تجهیزات از نوع Out Door انتخاب شوند.

آسانسور معلولین

 کلام آخر

آسانسور و بالابر معلولین می‌تواند امکان جابجایی افراد ناتوان بین طبقات مختلف را بسیار راحت کند، البته این مستلزم رعایت کلیه نکات نصب و ایمنی و… است. با توجه به شرایط خاص این وسایل، نصب و سرویس و نگهداری آن باید با دقت خاصی انجام شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر