کفشک آسانسور چیست؟ بررسی کاربرد و انواع کفشک

در این مقاله با کلیه نکات و ویژگی‌های کفشک آسانسور از مرحله خرید تا نصب آشنا می‌شوید.

کفشک آسانسور

آسانسور از قطعات کوچک و بزرگ بسیار زیادی تشکیل شده است. کفشک آسانسور نیز یکی از قطعات کوچک است که با وجود اندازه کوچک کاربرد بسیار مهمی دارد. وظیفه اصلی این قطعه بهبود حرکت کابین و وزنه تعادل است زیرا کفشک باعث حرکت نرم و روان آن‌ها می‌شود. محل نصب کفشک آسانسور در بالا و پایین کابین و وزنه تعادل آسانسور است. در واقع این قطعه نوعی راهنما و هدایت کننده کابین و وزنه تعادل و در راستای ریل راهنما است. کفشک انواع مختلفی دارد، بر اساس انواع و کاربرد هر کفشک قیمت آن نیز متفاوت است. کابین نیوز در این مطلب شما را با انواع کفشک و کاربرد آن آشنا می‌کند.

کفشک آسانسور چه کاربردی دارد؟

لرزش کابین آسانسور مسئله‌‌ای ناخوشایند درون آسانسور است که ممکن است تابحال آن را تجربه کرده باشید. کاربرد و وظیفه اصلی کفشک آسانسور رفع این مورد است. البته ممکن است وزنه تعادل نیز دارای لرزش باشد که کفشک این مشکل را برطرف می‌نماید. در هر آسانسوری تعدادی ریل متصل به هم وجود دارند، لرزش و ارتعاش کابین آسانسور ناشی از عبور کابین از محل اتصال ریل‌ها است. البته نصب ناشاقول ریل و انحراف تیغه ریل نیز باعث بروز لرزش در کابین می‌شوند. در این شرایط نصب کفشک باعث بهبود حرکت کابین و کاهش لرزش آن می‌شود.

تعداد و ویژگی‌های کفشک آسانسور

دو قطعه کابین و وزنه تعادل آسانسور مجهز به حداقل 4 کفشک هستند، به همین علت آسانسور دارای حداقل هشت کفشک است. افزایش تعداد کفشک‌ها باعث افزایش ضریب اطمینان به ویژه در وزنه تعادل می‌شود. این قطعه با ویژگی‌ها و وظایف زیر موجب بهبود عملکرد آسانسور می‌شود.

  • دارای کمترین میزان اصطکاک و فرسایش
  • کاهش صدا هنگام حرکت کابین و وزنه تعادل
  • رفع انحرافات و مشکلات ریل آسانسور و سایر قطعات متصل به آن
  • تامین امنیت جانی مسافران آسانسور

کفشک آسانسور

2 نوع اصلی کفشک آسانسور

انواع کفشک شامل موارد زیر هستند.

  • کفشک لغزشی: این نوع کفشک دارای لنت از جنس تفلون، پلاستیک و پی وی سی قابل تعویض است.
  • کفشک غلطکی: کفشک غلطکی یا رولری از بدنه فلزی و غلطک تشکیل شده است، جنس اصلی این کفشک از پلی اورتان است.

کفشک لغزشی آسانسور چیست؟

هر نوع کفشکی برای سرعتی خاص طراحی شده است. این نوع کفشک نیز در آسانسورهایی با سرعت حداکثر 1.6 متر بر ثانیه نصب می‌شود. معمولا جنس این نوع کفشک از پلاستیک و یا تفلون است. همانند سایر قطعات آسانسور، سرویس و نگهداری و تعمیرات مداوم آن ضروری است. بر اساس استاندارد آسانسور و جهت کاهش سایش و لغزش کفشک، نصب روغندان درون کفشک‌ها الزامی است. لنت مهمترین بخش یک کفشک و محل اتصال آن با ریل راهنما است. به منظور عملکرد و حرکت نرم آسانسور باید کفشک لغزشی به درستی نصب و تنظیم شود. همچنین ریل‌های آسانسور باید مرتب و تمیز باشند و به صورت مداوم روغنکاری شوند.

کفشک آسانسور

کفشک رولری یا غلطکی چیست؟

کفشک‌های غلطکی به علت کاربرد و کیفیت بالای خود قابلیت نصب در کلیه آسانسورها با سرعت‌های مختلف را دارند. این نوع کفشک دارای نوعی فنر است که باعث کاهش لرزش کابین می‌شود. با توجه به اینکه آسانسور ساختمان‌های بسیار مرتفع دارای لرزش زیادی هستند، کفشک رولری یا غلطکی در این آسانسورها کاربرد زیادی دارد. یکی از مزایای کفشک رولری کاهش مصرف انرژی آسانسور است. محل قرارگیری غلطک‌های این کفشک بر روی یک بدنه فلزی محکم است، به همین علت اتصال کفشک با ریل راهنما بسیار محکم است. غلطک‌های موجود در کفشک جهت کاهش سر و صدا و افزایش کارایی آسانسور به چرخ‌هایی از جنس پلی اورتان مجهز هستند.

کیفیت کفشک غلطکی اهمیت زیادی دارد به همین علت باید این کفشک بر روی ریل‌های خشک حرکت کند. در راستای افزایش کیفیت این کفشک، باید کفشک‌های موجود بر روی قاب وزنه و کابین دارای تعداد دوران مشخصی باشند. بر اساس استاندارد آسانسور باید کابین و وزنه تعادل به ترتیب دارای 450 و 950 دور در دقیقه باشند.

تاثیر کفشک در لرزش آسانسور

کفشک آسانسور و جنس و عملکرد آن تاثیر مستقیمی بر لرزش و ارتعاش کابین آسانسور دارد. نصب کفشک بی کیفیت باعث لرزش بسیار زیاد کابین می‌شود. برعکس آسانسورهای مجهز به کفشک مرغوب دارای حرکتی نرم، باکیفیت و با کمترین لرزش هستند.

8 نکته کفشک آسانسور

  1. توجه به سرعت و وزن آسانسور هنگام خرید کفشک
  2. نصب 4 کفشک برای هر کابین و وزنه تعادل
  3. استفاده از کفشک لغزشی برای کابین و کفشک لغزشی ثابت برای قاب وزنه تعادل، مناسب آسانسور با سرعت 1 تا 1.6 متر بر ثانیه
  4. نصب کفشک غلطکی برای کلیه آسانسورها
  5. استحکام و مقاومت بالای لنت کفشک در مقابل خوردگی‌ها
  6. انتخاب کفشکی با بدنه سبک و باکیفیت
  7. اطمینان از حالت تعادل کادر وزنه تعادل و کابین آسانسور پیش از نصب کفشک
  8. کاهش اصطکاک ریل آسانسور از طریق روانکاری ریل آسانسور

کفشک آسانسور

نصب کفشک آسانسور چگونه است؟

نصب این قطعه باید حتما توسط تکنسین فنی آسانسور انجام شود، زیرا محکم بودن بیش از حد فنر و یا آزاد و رها بودن غیر معمولی آن باعث بروز مشکلاتی در آسانسور می‌شود. درگیری بیش از حد کفشک لغزشی، باعث افزایش اصطکاک و همچنین فشار موتور آسانسور می‌شود. آزاد و رها بودن این قطعه نیز باعث افزایش لرزش و ارتعاش کابین آسانسور می‌شود.

قیمت انواع کفشک آسانسور

پیشتر نیز گفتیم که نوع کفشک آسانسور بر قیمت آن موثر است با توجه به مزایای کفشک غلطکی نسبت به لغزشی این کفشک قیمت بالاتری دارد. این مزایا شامل موارد زیر هستند.

  • حرکت بسیار نرم‌تر و راحت‌تر کفشک غلطکی و کاهش فشار وارد به کابین علت نوسان مجزای هر غلطک
  • کاهش برآیند نیروهای وارد بر ریل آسانسور
  • راندمان بالای چاه در کفشک‌های غلطکی
  • کاهش اصطکاک
  • حرکت نرم‌تر

کلام آخر 

بهبود کارایی و عملکرد آسانسور و افزایش رضایت افراد هنگام استفاده از آسانسور یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان ساختمان است. یک آسانسور با نصب قطعات مرغوب و تعمیر و نگهداری درست و اصولی آن‌ها می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. با انتخاب و نصب یک کفشک آسانسور باکیفیت، لرزش و سر و صدای آسانسور کاهش می‌یابد و آسانسور حرکتی نرم خواهد داشت.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • چیزیست که برای سقوط احتمالی اسانسانسور هست که فنر داره و با دلار 42 توممی گرانتر میشه خرید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر