درایو آسانسور چیست؟ + مشخصات درایو آسانسور

درایو آسانسور یکی از قطعات اساسی و مهم آسانسور است که باعث حرکت مناسب آسانسور و آرامش خاطر مسافران می‌شود.

درایو آسانسور

حتما تابحال هنگام سوار شدن در آسانسور، در زمان شروع و یا پایان حرکت متوجه حرکت ناگهانی آسانسور شده‌اید. ممکن است حتی بخاطر این موضوع دچار اضطراب شوید و تعادل خود را از دست بدهید. به نظر شما علت اصلی این تکان‌ها چیست؟ هنگام تغییر شتاب آسانسور یا دور گرفتن موتور آسانسور، این تکان‌ها احساس می‌شود. درایو آسانسور مهمترین عامل برای رفع تکان‌های بیش از حد و غیر معمول آسانسور است. درایو یکی از قطعات آسانسور است که باعث حرکت آرام و باکیفیت آسانسور می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این قطعه کاربردی، تا پایان این مقاله با کابین نیوز همراه باشید.

مشخصات درایو آسانسور

درایو یکی از زیر مجموعه‌های تابلو فرمان آسانسور است، مهم‌ترین عامل کنترل و کاهش سرعت موتور آسانسور، درایو یا کنترل کننده دور موتور است. البته عملکرد آسانسور نسبت به کیفیت کنترل کننده موتور نیز متفاوت است، با این وجود آسانسور مجهز به درایو عملکرد بسیار بهتری دارد زیرا باعث تغییر پیوسته دور موتور می‌شود. وظیفه اصلی این قطعه حرکت نرم آسانسور است و وظیفه خود را در دو مرحله تبدیل برق شبکه به ولتاژ دی سی و تبدیل ولتاژ DC به AC توسط اینورتر آسانسور انجام می‌دهد. در واقع سرعت حرکت موتور آسانسور از طریق ولتاژ و فرکانس وارد شده به آن از سمت درایو آسانسور کنترل می‌شود. آسانسور مجهز به درایو دارای خصوصیات زیر است.

  • حرکت و توقف نرم و آرام
  • قابلیت تنظیم سرعت به غیر از زمان حرکت و توقف آسانسور
  • امکان تنظیم دقیق محل ایستادن آسانسور

5 مزیت استفاده از درایو آسانسور

حال که با وظایف و عملکرد کنترل کننده موتور آسانسور به خوبی آشنا شدید، می‌توانید مزیت‌های این قطعه کلیدی را در ادامه مطالعه نمائید.

  1. کسب رضایت مسافران و افزایش عمر مفدی قطعات: با توجه به اینکه کنترل کننده موتور، تکان‌ها و حرکت‌های درون آسانسور را کاهش می‌دهد مسافران با خیالی آسوده از آسانسور استفاده می‌کنند. همچنین تکان‌های منجر به آسیب قطعات نیز رفع می‌شود
  2. نیاز به استفاده از کنتاکتورهای کوچک در آسانسور: در آسانسور مجهز به کنترل کننده دور موتور آسانسور، استفاده از کنتاکتورها الزامی است. در نتیجه هزینه‌ها و همچنین آلودگی صوتی آسانسور کاهش می‌یابد
  3. بهینه شدن سرعت آسانسور در اثر تنظیم سرعت موتور و کاهش استهلاک قطعات
  4. کاهش هزینه‌های کلی آسانسور: خیلی از افراد به علت قیمت بالای این قطعه از خرید آن صرفنظر می‌کنند؛ اما با نصب درایو در آسانسور هزینه‌های کلی آسانسور کاهش و عمر قطعات افزایش می‌یابد
  5. امکان ذخیره بسیار زیاد انرژی توسط درایو؛ تا 500 تراوات در ساعت

درایو آسانسور

شرکت‌های سازنده درایو آسانسور کدامند؟

پیشتر از تابلو فرمان به عنوان مغز آسانسور یاد کردیم که وظایف بسیار مهمی را در آسانسور به عهده دارد. از آنجایی که درایو نیز از جمله قطعات زیر مجموعه تابلو فرمان است کیفیت آن اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین علت تعداد زیادی شرکت ایرانی و خارجی مطرح و معتبر این قطعه را تولید می‌کنند. شرکت‌های خارجی معتبر که این قطعه را تولید می‌کنند شامل موارد  زیر هستند.

  • ای بی بی
  • زیمنس
  • یاسکاوا
  • جفران

با توجه به شرایط تحریم در ایران، قیمت درایوهای خارجی بسیار زیاد است. به همین علت شما می‌توانید این قطعه را از شرکت‌های ایرانی معتبر خریداری کنید که قابلیت رقابت با محصول خارجی را دارند. برای خرید این قطعه می‌توانید از طریق فروشگاه‌های آنلاین قطعات آسانسور و یا به صورت حضوری اقدام کنید. در صورتی که کنترل کننده موتور ایرانی را خریداری کنید می‌توانید از مزایای زیر بهره‌ مند شوید.

  • امکان استفاده از گارانتی و خدمات پس از فروش
  • تعمیر و نگهداری منظم آسانسور
  • دریافت مشاوره رایگان در زمان خرید و یا بعد از آن
  • نصب راحت
  • قابلیت شخصی سازی تابلو فرمان و درایو آسانسور

کلام آخر

در گذشته استفاده و نصب درایو آسانسور الزامی نبود، امروزه نصب این قطعه در آسانسور ضروری است. به همین علت شما شاهد جایگزینی آسانسورهای درایو دار جدید با آسانسورهای قدیمی هستید. البته می‌توان کیفیت همان آسانسورهای قدیمی را با تابلو فرمان دو سرعته و نصب درایوهای مخصوص بهبود بخشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر