ساخت اولین آسانسور بدون برق در ایران!

اختراع و تولید آسانسور بدون برق تاثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی و بهبود کیفیت آسانسور داشته است.

آسانسور بدون برق

چند لحظه تصور کنید که هنگام سوار شدن در آسانسور، برق قطع شود! یکی از نگرانی‌های افراد در زمان استفاده از آسانسور همین موضوع است. به نظر شما چه راه حلی برای غلبه بر این مشکل، هنگام استفاده از وسیله پر رفت و آمدی مانند آسانسور وجود دارد؟ آسانسور بدون برق با افتخار یکی از تولیدات ملی کشور عزیزمان ایران است، این آسانسور به همت محققان پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر طراحی و تولید شده است.

تکنولوژی مذکور باعث تحولی بزرگ در صنعت آسانسور شده است، انرژی لازم برای کار کردن آن از طریق یک باطری 12 ولت تامین می‌شود و نیازی به استفاده از برق سه فاز شهری ندارد. در این آسانسور نوعی تکنولوژی جدید جایگزین موتور آسانسور شده است. در این مقاله کابین نیوز با عملکرد جالب آسانسور بدون برق آشنا می‌شوید.

آسانسور بدون برق چیست؟

این آسانسور با “موتور گیرلس لیپروکا” یا همان فناوری حرکت سبز و برق تک فاز کار می‌کند، این نوع آسانسور حتی در زمان قطعی برق نیز کار می‌کند. ظرفیت این آسانسور 6 الی 13 نفره است و مجهز به قطعات و تجهیزات زیر است.

  • برق تک فاز
  • موتور گیرلس لیپروکا
  • فناوری حرکت سبز

این آسانسور به ویژه در ساختمان‌هایی با پلکان زیاد بسیار کاربردی است. در آسانسورهای معمولی افراد هنگام قطعی برق باید از پله‌های زیاد ساختمان رفت و آمد کنند. با وجود این فناوری، این مشکل رفع شده است و افراد می‌توانند هنگام قطع برق به آسانسور دسترسی داشته باشند و از پله‌ها رفت و آمد نکنند.

دلیل دیگر برتری این آسانسور نسبت به آسانسورهای معمولی، کاهش مصرف برق است. می‌توان گفت این مهم‌ترین ویژگی آسانسور مذکور است، زیرا دانشمندان به دنبال روش‌ها و تجهیزات مدرنی جهت کاهش مصرف انرژی در آسانسور هستند. به همین علت حتی مصرف انرژی یک قطعه کوچک نیز در آسانسور شما اهمیت زیادی دارد و کارشناسان زمان زیادی را برای بهینه سازی آن در نظر می‌گیرند.

آسانسور بدون برق

روش عملکرد آسانسور بدون برق چگونه است؟

وقت آن رسیده است که شما را با عملکرد این آسانسور جالب و شگفت انگیز آشنا کنیم. اولین باز از آسانسور بدون برق در نمایشگاه بین المللی تهران، توسط یکی از شرکت‌های ایرانی آسانسوری رونمایی شد. بر اساس ساختار و ساختمان این آسانسور، امکان پشتیبانی از 200 استارت در روز وجود دارد، البته عملکرد آسانسور به میزان ظرفیت آن نیز بسیار وابسته است. به همین علت یک آسانسور 6 نفره عملکرد بسیار بهتری نسبت به آسانسور 13 نفره دارد. میزان انرژی مصرفی توسط آسانسور 6 نفره به اندازه یک سشوار معمولی است!

هنگامی که کابین آسانسور در حال حرکت به سمت پایین است، انرژی لازم برای آسانسور بدون برق تامین می‌شود. البته این انرژی در زمان حرکت به سمت پایین ذخیره و در زمان بالا رفتن کابین مصرف می‌شود. به زبانی ساده وزن کابین آسانسور در یک طرف و مرکز ثقل آسانسور در طرفی دیگر قرار دارد. با توجه به اینکه کابین آسانسور نسبت به مرکز ثقل دارای وزن کمتری است، کابین به سمت بالا حرکت می‌کند.

نکته بسیار جالب‌تر درباره این آسانسور، قابلیت برنامه ریزی برای این آسانسور به ویژه هنگام اوج مصرف برق است. همانطور که اطلاع دارید این آسانسور مجهز به کنتورهای هوشمند است. با استفاده از این کنتور، مصرف برق آسانسور به صورت تصاعدی محاسبه می‌شود. این آسانسور همواره مقداری انرژی را به عنوان ذخیره در خود دارد که در زمان اوج مصرف برق، این انرژی را جایگزین برق شهری می‌کند.

مزایای آسانسور بدون برق چیست؟

تاکنون مزایای بسیار زیادی از این آسانسور را بیان کردیم، با توجه به این مزایا و مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم افراد زیادی تمایل دارند که این آسانسور را در ساختمان خود نصب کنند.

  • رفع محدودیت استفاده از برق سه فاز: هنگام قطع برق شهری که از نوع سه فاز است، این آسانسور با استفاده از برق تک فاز کابین را به حرکت در می‌آورد
  • دارای یک پک باطری جهت ذخیره و حفظ انرژی
  • عدم نیاز به روشن کردن ژنراتور هنگام قطع برق شهری
  • مصرف بهینه انرژی
  • امکان نصب راحت و کاهش فضای مصرفی برای نصب

سخن پایانی

آسانسور بدون برق نوعی آسانسور جدید و مدرن است که نسبت به سایر آسانسورها، ساختار و عملکرد بسیار متفاوتی دارد. تجهیزات درون این آن شامل باطری 12 ولت، انرژی سبز و برق تک فاز هستند که باعث کاهش مصرف انرژی می‌شوند. ساختار آسانسور به گونه‌ای است که هنگام قطع برق از انرژی ذخیره شده در باطری آسانسور استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • دکترحسنپوراونجی
    دی ۷, ۱۴۰۱ ۱:۰۷ ب٫ظ

    سلام باتشکروآرزوی موفقیت کارخیلی خوبی میباشدان شاءالله به تولید انبوه برسد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر