آسانسور شیب دار، دستگاهی مناسب و ایمن جهت جابه‌جایی در سطوح شیب‌دار

معرفی آسانسور شیب دار، انواع آسانسور شیب‌دار از لحاظ نحوه تولید و انتقال نیرو، اجزا و قطعات و نحوه عملکرد آن

آسانسور شیب دار

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – مطمئناً در بسیاری از مکان­‌های عمومی و جاذبه‌­های گردشگری با سطوح شیب­‌داری مواجه شده‌­اید که با پله پوشیده شده‌­اند و بالا رفتن از تعداد زیادی پله برای شما سخت و دشوار بوده است. همچنین افراد دارای معلولیت و ناتوانی جسمی نیز قادر نیستند از این پله­‌ها بالا رفته و به مقصد خود برسند. برای حل این مشکل می­‌توان در آن مکان­‌ها، دستگاهی به نام آسانسور شیب دار نصب کرد تا افراد بتوانند به راحتی رفت و آمد کنند. کابین این نوع آسانسور به صورت افقی و در یک سطح شیب­‌دار حرکت کرده و مسافران را جابه­‌جا می­‌کند. در این مقاله قصد داریم به معرفی آسانسور شیب­دار و بررسی نوع عملکرد آن بپردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تعریفی ساده از آسانسور شیب دار

آسانسورهای شیب­‌دار بالابرهایی هستند که در مناطق صعب ­العبور و شیب­‌دار یا ساختمان­‌هایی که در آن­‌ها امکان نصب آسانسور معمولی وجود ندارد، مورد استفاده قرار می‌­گیرد. این آسانسورها کاملاً خودکار بوده و قادر هستند شیب­‌ها و ارتفاعات را طی کنند. آسانسور شیب دار از یک کابین و دو ریل، که در دو طرف کابین قرار گرفته، تشکیل شده است. ریل­‌ها روی مسیر شیب­دار نصب شده و کابین با حرکت روی این ریل‌­ها، جابه­‌جا می­‌شود. همچنین این نوع آسانسور علاوه‌­بر اینکه قابلیت حرکت روی سطوح شیب­‌دار را داراست، توانایی عبور از پاگردهای مارپیچ را نیز داشته که این موضوع باعث می­‌شود جابه‌­جایی افراد ناتوان بین طبقات به راحتی صورت گیرد. همچنین می‌­توان بالابر پله(Stair Lift) را در رده­‌بندی آسانسورهای شیب­‌دار قرار داد.

آسانسور شیب‌دار

چگونگی کارکرد آسانسور شیب‌­دار

در آسانسورهای شیب ­دار ابتدا یک موتور محرک نیروی مورد نیاز را تولید کرده که این نیرو توسط سیم بکسل به کابین منتقل می­‌شود. سپس سیم بکسل، کششی ایجاد کرده که باعث می­‌شود کابین به وسیله چرخ­‌هایی که روی ریل­‌های راهنما قرار داشته و به آن­‌ها کفشک می­‌گویند، در امتداد ریل‌­هایی با زاویه 15 تا 75 درجه افقی، به حرکت درآید. چرخ­‌های بیرونی، لبه­‌دار هستند تا باعث درگیر شدن چرخ‌­ها با ریل راهنما شده و کابین را به سمت بالا و پایین به حرکت درآورند اما چرخ­‌های داخلی بدون لبه بوده و روی ریل‌­های راهنما می­‌لغزند و سبب حرکت کابین می­‌شوند. این نوع آسانسور، مانند آسانسورهای معمولی قابلیت پیاده و سوار کردن مسافران در هر طبقه را داشته و همچنین دارای چاهک و موتورخانه نیز هستند.

عملکرد آسانسور شیب دار

قطعات به کار رفته در آسانسور شیب دار

آسانسور شیب­‌دار نیز مانند سایر آسانسورها از بخش­‌ها و قطعات مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به قطعات اصلی آن اشاره خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

کابین آسانسور

مطمئناً آسانسورهای شیب­ دار همانند آسانسور معمولی، نیاز به کابین داشته تا بتواند کاربران و یا بار و وسایل را جابه­‌جا کند. طول و عرض استاندارد کابین در این نوع آسانسورها، به ترتیب 140 در 110 سانتی­متر بوده و عرض درب کابین باید حدود 80 سانتی­متر باشد تا افراد ناتوان بتوانند به راحتی با ویلچر از آن عبور کنند.

درب آسانسور

درب آسانسور شیب دار مانند دیگر آسانسورها، شامل دو بخش درب کابین و درب طبقه بوده که اغلب از جنس فلز  یا موادی ساخته می­‌شود که در برابر عوامل و شرایط محیطی و طبیعی مقاومت لازم را داشته باشد. درب را می‌­توان به شکل اتوماتیک کشویی، چرخشی و … اجرا کرد. این قطعه یکی از عوامل ایمنی افراد داخل کابین آسانسور به حساب می­‌آید.

سیم بکسل

در آسانسورهای شیب‌­دار از سیم بکسل جهت آویزان کردن کابین و وزنه‌­های تعادل استفاده می‌­شود. سیم بکسل مورد استفاده در آسانسورهای شیب ­دار باید در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، مقاوم بوده و از ایمنی بالا برخوردار باشد. همچنین براساس ظرفیت آسانسور باید سیم بکسل مناسب آن ظرفیت را تهیه نمود.

ریل آسانسور

ریل در آسانسورهای شیب­‌دار وظیفه هدایت کابین و وزنه تعادل در مسیر را برعهده دارد. این قطعه T شکل بوده و جنس آن عموماً از فلز است.

تراول کابل

تراول کابل قطعه‌­ای است که جهت افزایش ایمنی و حفظ کابین برای رسیدن به مقصد، مورد استفاده قرار می‌­گیرد. عملکرد آن به این صورت است که زمانی که شاسی در طبقات یا از داخل کابین زده می­‌شود، تراول کابل دستور را به تابلوی فرمان منتقل کرده تا با پردازش در این بخش، کابین به درستی به طبقه موردنظر حرکت کند.

علاوه ­بر اجزای اصلی که در بالا گفته شد، قطعات دیگری از قبیل انکودر، گاورنر، تابلو برق، متعلقات مکانیکی و متعلقات درب و ریل مانند فتوسل درب، براکت ریل، کمان مکانیکی و … نیز در اجرای این نوع آسانسور مورد استفاده قرار می­گیرند.

تراول کابل آسانسور شیب‌دار

انواع آسانسور شیب دار از لحاظ نحوه تولید و انتقال نیرو

آسانسورهای شیب‌­دار از لحاظ نحوه تولید و انتقال نیرو به پنج نوع تقسیم می‌­شوند که در ادامه هرکدام از آن­‌ها توضیح داده شده‌­اند.

آسانسور شیب دار کششی

در آسانسور شیب­‌دار کششی، نیروی مورد نیاز توسط یک موتور الکتریکی تأمین شده که این موتور می‌­تواند در بالای چاهک یا در موتورخانه نصب شود. نیروی تولید شده توسط موتور، از طریق فلکه کششی روی موتور و به کمک سیم بکسل­‌ها، به کابین آسانسور منتقل شده و کابین به حرکت درمی‌­آید. یک طرف سیم بکسل به کابین و طرف دیگر آن به وزنه­‌های آسانسور که در داخل قاب فلزی قرار دارند، متصل است. موتورخانه در این آسانسورها در پایین و کنار چاهک ساخته می­‌شود.

آسانسور شیب‌دار کششی

آسانسور شیب­دار هیدرولیک

سیستم آسانسور شیب­دار هیدرولیک، از یک موتور هیدرولیک، جک­‌ها و ستون­‌ها تشکیل شده است. نیروی هیدرولیک تولید شده ناشی از فشرده شدن مایع هیدرولیک توسط پمپ، باعث به حرکت درآمدن جک­‌ها شده که نهایتاً کابین را به حرکت درمی­‌آورد. از مزایای این آسانسورها می‌­توان به خرابی بسیار کم، سهولت در تعمیر، داشتن حرکتی نرم در آغاز حرکت و ایجاد آسانسورهای زیبا و شیشه‌­ای به دلیل حذف کادر وزنه و سیم بکسل اشاره نمود.

آسانسور شیب­دار مغناطیسی

در سیستم آسانسورهای شیب­دار مغناطیسی، ریل­‌ها و تجهیزات مکانیکی، که روی دیواره چاهک قرار دارند، به وسیله مغناطیس دائم، نقش استاتور و کابین نقش روتور را برعهده دارند. با وصل شدن جریان برق به الکتروموتور، میدان مغناطیسی ایجاد شده در استاتور، به روتور(کابین) القا شده و باعث حرکت کابین می‌­شود.

آسانسور شیب‌دار وینچی

در آسانسور شیب­ دار وینچی، از سیم بکسل جهت انتقال نیرو و رانش کابین استفاده می‌­شود؛ اما این نوع آسانسور فاقد قاب وزنه است.

آسانسور شیب­ دار کارگاهی

از آسانسور شیب­‌دار کارگاهی، برای جابه­‌جایی بار و افراد در پروژه‌­های ساختمان‌­سازی و کارگاه­‌ها استفاده می­‌شود. این نوع آسانسور قابلیت مونتاژ شدن از آغاز کار داشته و همچنین می‌­توان همزمان با ساخت سازه، ارتفاع سیستم را افزایش داد. این آسانسور در ظرفیت­‌های 1، 1/5 و 2 تن ساخته شده و در ارتفاع‌­های بیش از 500 متر نیز قابل اجراست.

نتیجه‌­گیری 

همان طور که در بالا گفته شد، در مکان­‌های شیب‌­داری که برای دسترسی به مناطق بالاتر نمی‌­توان از آسانسورهای معمولی استفاده کرد، برای رسیدن افراد ناتوان، سالخورده، کودکان و حتی افراد سالم و عادی به مقصد، می‌­توان از آسانسورهای شیب‌­دار استفاده کرد. حرکت کابین در این نوع آسانسورها، به صورت افقی و در یک سطح شیب­دار بوده و به دلیل اینکه قابلیت حرکت در پاگردهای ساختمان­‌ها را دارند، امروزه در اماکن مسکونی و تجاری نیز مورد استفاده قرار گرفته‌­اند. با توجه به نوع کاربری و محل نصب، می­‌توان از یکی از انواع آسانسور شیب ­دار که در مقاله گفته شد، استفاده کرد. البته فراموش نکنید که به دلیل اینکه این نوع آسانسورها بیشتر در محیط‌­های باز نصب می‌­شوند، باید از قطعات ضد زنگ و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی و محیطی استفاده کرده و سرویس و نگه­داری آن­‌ها به صورت مرتب و دوره‌­ای انجام شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر