گاورنر آسانسور چیست و چه عملکردی دارد؟

گاورنر آسانسور از جمله اجزای سیستم ایمنی آسانسور است که نقش تامین امنیت آسانسور را به عهده دارد.

گاورنر آسانسور

یکی از بخش‌های سیستم ایمنی آسانسور، گاورنر آسانسور است، وظیفه اصلی این قطعه کنترل سرعت آسانسور و همچنین جلوگیری از سقوط آن است. گاورنر فقط در زمان حرکت و هنگام بالا بودن بیش از حد سرعت آسانسور فعال می‌شود. در این شرایط دو قطعه دنده ایمنی روی کابین و سیم بکسل مرتبط به گاورنر فعال شده و عملیات کاهش سرعت را انجام می‌دهند. به همین ترتیب احتمال سقوط آسانسور تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در این مقاله کابین نیوز به صورت کامل شما را با گاورنر و عملکرد آن آشنا می‌کنیم.

گاورنر آسانسور

یکی از قطعات آسانسور که نقش تامین ایمنی را به عهده دارد همین گاورنر است. این قطعه معمولا در زمان افزایش سرعت بیش از حد کابین یا پارگی سیم بکسل فعال می‌شود. در یک آسانسور استاندارد، سرعت فلکه گاورنر و کابین آسانسور یکسان است. در صورتی که سرعت کابین به صورت ناگهانی افزایش یابد، گاورنر مسئول کاهش تین سرعت است. برای این کار باید برخی اط اجزای گاورنر شامل فک‌ها یا گیره‌های پاندولی در دنده‌های ثابت و مخصوص گاورنر درگیر شوند.

معرفی 5 قطعه گاورنر

برای پی بردن بهتر به عملکرد این قطعه باید با اجزای آن و عملکرد هر کدام آشنا شوید.

  1. فلکه اصلی گاورنر: ای قطعه اصلی‌ترین بخش گاورنر است که خود از اجزای دیگری از جمله بازوی پاندولی، فنر و… تشکیل شده است. این برای حرکت درست و پاندولی نصب شده است. دو شیار v شکل بزرگ و کوچک در گاورنر تعبیه شده است. این شیارها برای قرار گرفتن سیم بکسل و همچنین تست گاورنر تعبیه شده‌اند. در این بخش تعدادی دنده نیز وجود دارد
  2. ترمز مکانیکی(پاراشوت آسانسور): مهمترین عامل برای توقف کابین بر روی ریل آسانسور، همین قطعه است. محل قرارگیری آن بر روی یوک کابین می‌باشد
  3. فلکه انتهای چاه
  4. میکروسوئیچ و کنتاکت
  5. سیم بکس دارای قطر 6 میلیمتری

بررسی گاورنر از نظر کاربرد

گاورنر از نظر حرکت و جهت دارای انواع مختلفی است.

گاورنر با حرکت عمودی یا پاندولی

در قسمت میانی گاورنر یک اهرم قرار دارد. این اهرم دارای سرعت یکسان با آسانسور است و حرکت آن به صورت نوسانی در دو جهت است.

سانترفیوژی یا گریز از مرکز

این نوع گاورنر از قطعات زیر تشکیل شده است.

چرخ دوار: در بدنه اصلی گاورنر

اهرم مکانیکی: به صورت افقی

سنسور الکتریکی: محل قرارگیری در درون اهرم مکانیکی

افزایش ناگهانی شتاب آسانسور، باعث قفل شدن اهرم مکانیکی به داخل می‌شود. در این شرایط پاراشوت نیز در ریل‌ها قفل شده و به همین ترتیب کابین متوقف می‌شود. در مرحله بعدی موتور آسانسور نیز متوقف می‌گردد.

سه دسته گاورنر از نظر سرعت

گاورنر از نظر سرعت به سه دسته زیر تقسیم می‌شود.

  • تک برنامه‌ای یا تک جهتی: این نوع گاورنر در زمان حرکت کابین به سمت پایین فعال شده و به صورت مشخصی سرعتش افزایش می‌یابد
  • دو قطبی یا دو جهتی: مهمترین عامل برای جلوگیری از سقوط آسانسور در زمان حرکت کابین به سمت بالا یا پایین همین نوع گاورنر است
  • سرعت کل

گاورنر آسانسور

گاورنر چه کاربرد و وظایفی دارد؟

گاورنر یکی از قطعات الکترومکانیکی آسانسور است که هم در آسانسورهای کششی و هم هیدرولیکی وجود دارد. نقش اصلی آن تامین و حفظ ایمنی آسانسور است که با استفاده از قطعات مختلف موجود در آن، این وظیفه را به خوبی انجام می‌دهد. برای جلوگیری از سقوط آسانسور فرمانی از گاورنر به پاراشوت و ترمز اضطراری ارسال می‌شود.

محل نصب و چگونگی گاورنر آسانسور

گاورنر آسانسور در موتورخانه و در بخش بالایی بتون سقف بالایی چاه آسانسور و نزدیک شستی نصب می‌شود. در مرحله بعدی باید سیم بکسل بر روی فلکه گاورنر قرار بگیرد. سپس باید سیم‌ها از دو سوراخ بتون درون سقف به سمت پایین عبور کند. در آخرین مرحله باید اتصال دو سر سیم بکسل و قطعه استراکچر در بخش یوک کابین انجام می‌شود. عوامل موثر در محل نصب گاورنر شامل موارد زیر است.

  • سرعت نامی
  • موقعیت ریل آسانسور
  • نقشه طراحی
  • سیستم آسانسور

استاندارد گاورنر

  • گاورنر باید مطابق با استاندارد EN-81 و ضمیمه Fo4 طراحی و ساخته شود
  • رعایت درجه انحراف عمودی
  • حداقل قطر سیم بکسل 0.6 میلیمتر
  • عدم خمیدگی سیم بکسل آسانسور
  • اتصال سرهای سیم بکسل به صورت کرپی
  • تطابق محل عبور سیم بکسل با سوراخ‌های کف موتورخانه
  • فاصله استاندارد سیم بکسل و ریل راهنمای آسانسور
  • برندهای ایرانی گاورنر

در ایران برخی از شرکت‌ها در زمینه طراحی و تولید آسانسور و قطعات آن فعالیت دارند. فعالیت بسیاری از این شرکت‌ها به حدی است که قابلیت رقابت با شرکت‌های خارجی را دارند. از جمله برندهای ایرانی که گاورنر را تولید می‌کنند موارد زیر هستند.

  • پرشیا لیفت
  • جام لیفت
  • پارس آسا

برندهای خارجی گاورنر

حساسیت و دقت و کیفیت قطعات آسانسور اهمیت بالایی دارد، به همین علت شما باید برای انتخاب این قطعات بهترین شرکت‌ها را انتخاب کنید. شرکت‌های ایرانی و خارجی زیادی در این زمینه فعالیت دارند. مهمترین شرکت‌های خارجی که گاورنر را تولید می‌کنند شامل GAC کامینز و پی اف بی هستند. در این شرکت‌ها گاورنر با بالاترین کیفیت و استاندارد تولید می‌شود.

نتیجه گیری

امنیت اولین و مهمترین مورد در یک آسانسور است که باید در تمامی مراحل خرید قطعات، نصب و… به آن توجه کنید. گاورنر از جمله قطعاتی است که این امنیت را به خوبی تامین می‌کند. در این مقاله شما را به صورت کامل با کاربرد و ساختار این قطعه آشنا کردیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر