نقش حیاتی ضربه گیر یا بافر آسانسور در نجات جان مسافران!

در این مقاله به صورت کامل با نقش حیاتی ضربه گیر آسانسور هنگام بروز حوادث آشنا می‌شوید.

ضربه گیر آسانسور

احتمالا شما با دیدن ضربه گیر آسانسور و نقش آن بسیار تعجب کنید. زیرا این قطعه به ظاهر کوچک نقش مهمی در نجات جان افراد هنگام بروز حوادث در آسانسور دارد. ضربه گیر با نام بافر آسانسور نیز شناخته می‌شود، بافرهای آسانسور وسایل ایمنی هستند که باید در پایه چاه آسانسور نصب شوند. مانند هر وسیله ایمنی، بافرهای آسانسور باید با استانداردهای آسانسور مطابقت داشته باشند. مهم‌ترین کاربرد بافرها رساندن کابین آسانسور به حالت استراحت است. مشخصات فنی متفاوتی برای بافرهای آسانسور در مناطق مختلف در سرتاسر جهان وجود دارد، با این حال همه تابع معیارهای عملکرد اولیه یکسانی هستند.

از همان روزهای اولیه کار آسانسورها، انواع سیستمهای ایمنی برای اطمینان از عدم سقوط آزاد کابین و وزنه تعادل استفاده شده است. هدف از بافرهای آسانسور محافظت در برابر نقص سیستم کنترل آسانسور است که منجر به ادامه حرکت آسانسور از پایین‌ترین توقف تا پایه چاه آسانسور می‌شود. بافرها مطابق با سرعت عملیاتی و جرم آسانسور مشخص می‌شوند. اگرچه سقوط آزاد یک رویداد واقعی برای یک آسانسور نیست، مشخصات و کد مورد نیاز بر اساس فرض سقوط آزاد است. در این مقاله کابین نیوز به بررسی کامل بافر آسانسور می‌پردازد.

عملکرد بافر آسانسور چگونه است؟

حتما اطلاع دارید که بافر آسانسور آخرین عضو سیستم ایمنی آسانسور است. به همین علت آخرین قطعه‌ای که در زمان بروز حوادث آسانسور فعال می‌شود همین ضربه گیر است. فعال شدن این قطعه تنها در صورت افزایش سرعت نامی آسانسور و همچنین سقوط آسانسور اتفاق می‌افتد. این در صورتی است که هیچ کدام از قطعات دیگر ایمنی آسانسور کار نکنند. بافر از وارد شدن ضربه بسیار شدید به کابین آسانسور جلوگیری می‌کند. محل قرارگیری ضربه گیر بر روی سکوی کف چاهک که از جنس بتنی است می‌باشد. طراحی و ساخت بافر آسانسور باید کاملا بر اساس چک لیست قوانین جدید استاندارد آسانسور انجام شود.

انواع بافر آسانسور کدامند؟

ضربه گیر آسانسور از جهات مختلف دارای دسته بندی‌های متفاوتی هستند. در این دسته بندی‌ها بافر به صورت پلاستیکی، هیدرولیکی و فنری می‌باشد. این نوع بافرها قدرت کافی برای جذب و ذخیره انرژی دارند، همچنین در مقابل حوادث آسانسور بسیار مقاوم هستند. البته انواع بافر شامل دو دسته کلی زیر هستند.

  • جذب کننده انرژی
  • مستهلک کننده انرژی

ضربه گیر جذب کننده انرژی(AT)

این نوع بافر آسانسور از جنس پلاستیک فشرده یا فنر است و قابلیت جذب بالای انرژی را دارد. ضربه گیر مذکور برای آسانسور تا سرعت یک متر بر ثانیه کاربرد دارد. ضربه گیر جذب کننده انرژی به دو صورت فنری و پلی اورتان موجود هستند.

ضربه گیر آسانسور

بافر فنری

اولین نوع ضربه گیر همین نوع فنری است که بسیار قدیمی می‌باشد. به همین علت استفاده از آن در آسانسورهای امروزی چندان رایج نیست. شکل ظاهری این نوع بافر به صورت فنر با سطح مقطع دایره‌ای شکل است. نوع فنر به کار رفته نیز به صورت لول یا تخت است.

ضربه گیر پلی اورتان

برای آسانسورهایی که دارای سرعت پایین هستند از این نوع بافر استفاده می‌شود. ترکیبی که بافر پلی اورتان را می‌سازد شامل پلی یول و ایزوسیانات است.

ضربه گیر مستهلک کننده انرژی(DT)

در آسانسورهای سریع از این نوع ضربه گیر هیدرولیکی استفاده می‌شود. این نوع بافر با کمک تابلو فرمان آسانسور به کاهش سرعت آسانسور و رفع مشکل در سقوط آسانسور می‌پردازد. جهت کارکرد ترمز این نوع بافر از سیالات روغنی استفاده می‌کنند. این سیال وظیفه تبدیل انرژی جنبشی کابین و وزنه تعادل آسانسور به انرژی حرارتی را به عهده دارد. جالب است بدانید که این نوع ضربه گیر به کابین آسانسور هیچ گونه ضربه و فشاری وارد نمی‌کند و کلیه فشارها توسط روغن جذب می‌شود. عملکرد بافر مستهلک کننده انرژی شبیه آسانسور هیدرولیکی است.

3 نکته درباره بافر آسانسور

  • محل نصب و قرارگیری بافر آسانسور در عمق چاه و در جهت حرکت چاه و وزنه تعادل است.
  • برای ثابت شدن بافر آسانسور باید این قطعه به انتهای کابین متصل شود.
  • سکوی ضربه گیر پرتابل جایگزین مناسبی برای سکوی بتنی است.

کلام پایانی

با وجود اینکه ضربه گیر آسانسور نقش جلوگیری از سقوط آزاد کابین و وزنه تعادل را به عهده دارد، استفاده از بافر بی کیفیت مانع از این مورد می‌شود. بنابراین اگر نگران سلامت و ایمنی خود هنگام استفاده از آسانسور هستید باید به کیفیت بافر در زمان خرید بسیار دقت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر